Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

'Organiseren WK geen impuls voor bedrijfsleven'

12 augustus 2010

Er zijn geen substantiële positieve effecten te verwachten voor het nationale bedrijfsleven van het organiseren van megasportevenementen, zoals een WK. Dat concluderen professor Bert Scholtens en student Anne Vennemann van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde in het blad Economisch Statistische Berichten. Zij onderzochten de reactie van de beurzen van verschillende landen op het winnen en op het verliezen van een biedprocedure.

Beurzen vormen een goede graadmeter van de economische verwachtingen, dus ook over de verwachte baten van het organiseren van een WK of EK voetbal, of de Olympische spelen. Scholtens en Vennemann onderzochten 114 situaties, waarbij een bid om zo'n evenement te organiseren al dan niet werd gewonnen door een land.

Ze berekenden dat er op de dag van de bekendmaking van de uitslag een gering positief rendement is op de beurs, maar dit rendement is voor de winnaars niet significant. In de handelsdagen na het bekend worden van de organisator is het beursrendement meestal negatief.

Scholtens en Vennemann concluderen dat de beslissing om een megasportevenement te mogen houden geen significant effect heeft op de beursindex van het betreffende land. Dit duidt erop dat de beleggers niet verwachten dat het organiseren van grote sportevenementen per saldo positief uitpakt voor het bedrijfsleven. Dit kan daarom geen grond vormen voor de beslissing van een land om zich te kandideren voor zo'n evenement.

Artikel Scholten en Vennemann in ESB (alleen voor abonnees)

Zie ook:

Laatst gewijzigd:21 augustus 2020 15:59