Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Artificial cofactors: a marriage of homogeneous catalysis with enzymology

18 juni 2010

Promotie: dhr. J. Jin, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Artificial cofactors: a marriage of homogeneous catalysis with enzymology

Promotor(s): prof.dr. D. B. Janssen, prof.dr. M.W. Fraaije

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Kunstmatige enzymen

Enzymen zijn eiwitten die fungeren als katalysator. Naar schatting bevatten meer dan de helft van alle enzymen een cofactor, die het enzym in staat om reacties te katalyseren die niet op basis van eiwit alleen gekatalyseerd kunnen worden. Metaal-ionen komen als cofactor voor, maar daarnaast bestaan er ook organische cofactoren (die in sommige gevallen ook weer metaal bevatten).

Het inbouwen van overgangsmetaalcomplexen kan het katalytisch potentieel van enzymen verder vergroten. In dergelijke kunstmatige enzymen, waarbij een chemische katalysator is ingebracht, kan het eiwit in de directe omgeving van de kunstmatige metaal-cofactor zorgen voor een gewenste reactiviteit en selectiviteit. Hoofdstuk 1 geeft een overzicht van bekende natuurlijke cofactoren en artificiële cofactoren. Hoofdstuk 2 beschrijft de biochemische karakterisatie van een ontworpen cysteïne protease, papaïne, met daarin een monodentaat fosfiet ligand. In hoofdstuk 3 is een serine hydrolase, penicilline G acylase, gemodificeerd met als doel om hiervan een artificieel enzym te maken. Hoofdstuk 4 beschrijft de ontdekking van karakterisatie van een flavine-bevattend oxidase, eugenol oxidase, van Rhodococcus sp. strain RHA1. In Hoofdstuk 5 is de covalente inbouw van de FAD-cofactor in VAO bestudeerd.

Jianfeng Jin (China, 1976)studeerde Chemical Technology aan de Beijing University. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Biochemie. Jin gaat door als postdoc aan de TU Delft.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:14