Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

FEB alumnus Riko Ooijevaar wint Dutch Marketing Thesis Award 2010

14 juni 2010
Riko Ooijevaar

Voor zijn scriptie "Social networks - The search for social capital" heeft oud-FEB student Riko Ooijevaar op 8 juni de landelijke Marketing Thesis Award 2010 gewonnen. De prijs, die voor de vijfde keer werd uitgereikt, wordt jaarlijks toegekend aan het beste afstudeeronderzoek van marketingstudenten in Nederland. Ooijevaar won voor zijn thesis ook al de Leeflang Scriptieprijs van de vakgroep Marketing van de FEB. Aan de Dutch Marketing Thesis Award is een bedrag van 2500 euro verbonden.

Voor de Dutch Marketing Thesis Award kiezen de marketingassociaties in de verschillende steden hun beste marketingscripties en die gaan vervolgens door naar de finale. Een jury, bestaande uit Patrick Ruys van VODW, Janny Hoekstra van de FEB, Peeter Verlegh van de Erasmus, Hans Hagenaars van ING en Theo van Vugt van het Tijdschrift voor Marketing, beoordeelde zijn thesis uiteindelijk als beste thesis. De jury hanteert criteria als wetenschappelijk niveau, innovativiteit en praktische toepasbaarheid.

In de thesis award finale op 8 juni bij VODW in Leusden, presenteerden de finalisten hun case in een paar minuten, waarna zij kritisch door de jury werden bevraagd. Uit de top 3 werd Riko Ooijevaar uiteindelijk gekozen. Hij is inmiddels alumnus en werkzaam bij TNS Nipo. Zijn afstudeeronderzoek over segmentatie in sociale netwerken verrichte hij aan de FEB in opdracht van Hi van KPN. Ooijevaar onderzocht wat de relaties in sociale netwerken kenmerkt en liet daar een segmentatie op los. Een segmentatie niet alleen gebaseerd op demografische, psychologische of gebruiksctriteria, maar ook op basis van hun relatie en positie in het sociale netwerk.
De jury prees de heldere en toegankelijke stijl en de nieuwe ideeën van Ooijevaar, ook vanuit wetenschappelijk oogpunt.

Zie ook: Riko Ooijevaar wint Leeflang Scriptieprijs 2010

Laatst gewijzigd:21 augustus 2020 15:59