Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Relatie als de sleutel? Vanessa Daniel en Annemiek Harder

12 april 2010
.
.

Relatie als de sleutel? Ervaringen van jongeren en hulpverleners in de residentiële jeugdzorg.  Vanessa Daniel en Annemiek Harder

Uitgever: SWP
uitgave: 2010
pagina's: 88
ISBN: 978-90-8850-135-7

Relatie als de sleutel? laat een licht schijnen in de ‘black box’ van de residentiële jeugdzorg. Daarbij wordt er gekeken naar een belangrijke werkzame factor in de hulpverlening, namelijk de relatie tussen hulpverlener en cliënt. Een goede relatie kan gezien worden als een verbond tot samenwerking, waarbij cliënt en hulpverlener in consensus werken aan de doelen van de hulpverlening. In de residentiële jeugdzorg wordt deze relatie vaak vormgegeven door medewerkers op de leefgroep en in de klas.
De auteurs bespreken uitkomsten van praktijkgericht onderzoek naar de relatie tussen jeugdigen, groepsleiders en docenten in een gesloten residentiële jeugdzorg instelling. Ze besteden daarbij aandacht aan de affectieve binding en ervaren veiligheid in de relatie en de kwaliteit van de bejegening van jeugdigen door groepsleiders en docenten. Op basis van de bevindingen noemen zij diverse aandachtspunten voor zowel onderzoek als praktijk, waarmee de kwaliteit van de residentiële jeugdzorg kan worden verbeterd.

Vanessa Daniel en Annemiek Harder hopen met Relatie als de sleutel? zowel professionals binnen de (residentiële) jeugdzorg, onderzoekers als beleidsmakers bewust te maken van de therapeutische relatie binnen de residentiële jeugdzorg, en de belangrijke rol die groepsleiders en docenten als primaire verzorgers daarin hebben. Zij zijn namelijk diegenen die de therapeutische relatie kunnen vormgeven als een belangrijke sleutel tot succes.

Laatst gewijzigd:11 februari 2020 15:48

Meer nieuws

  • 24 januari 2022

    Doofblinden hebben plezier dankzij zintuigenverhalen

    De Rijksuniversiteit Groningen onderzoekt samen met Koninklijke Kentalis of zintuigenverhalen – verhalen die via bijvoorbeeld geur of aanraking verteld worden – kunnen helpen om communicatie met doofblinde mensen te verbeteren.

  • 11 januari 2022

    Open access boek leert onderzoekers programmeertaal ‘Julia’

    Op 1 november 2021 heeft PhD student psychologie Rik Huijzer een open access boek over programmeertaal ‘Julia’ gepubliceerd. Met het boek hoopt hij onderzoekers handvatten te geven om zelf met Julia aan de slag te gaan.

  • 14 december 2021

    Generations and Gender Programme opgenomen in ESFRI Roadmap 2021

    Het Generations and Gender Programme (GGP) is officieel erkend als belangrijke onderzoeksinfrastructuur. Op 7 december werd bekendgemaakt dat het programma één van de elf projecten is die in de ESFRI-roadmap 2021 worden opgenomen.