Relatie als de sleutel? Vanessa Daniel en Annemiek Harder

Relatie als de sleutel? Ervaringen van jongeren en hulpverleners in de residentiële jeugdzorg. Vanessa Daniel en Annemiek Harder
Uitgever: SWP
uitgave: 2010
pagina's: 88
ISBN: 978-90-8850-135-7
Relatie als de sleutel? laat een licht schijnen in de ‘black box’ van de residentiële jeugdzorg. Daarbij wordt er gekeken naar een belangrijke werkzame factor in de hulpverlening, namelijk de relatie tussen hulpverlener en cliënt. Een goede relatie kan gezien worden als een verbond tot samenwerking, waarbij cliënt en hulpverlener in consensus werken aan de doelen van de hulpverlening. In de residentiële jeugdzorg wordt deze relatie vaak vormgegeven door medewerkers op de leefgroep en in de klas.
De auteurs bespreken uitkomsten van praktijkgericht onderzoek naar de relatie tussen jeugdigen, groepsleiders en docenten in een gesloten residentiële jeugdzorg instelling. Ze besteden daarbij aandacht aan de affectieve binding en ervaren veiligheid in de relatie en de kwaliteit van de bejegening van jeugdigen door groepsleiders en docenten. Op basis van de bevindingen noemen zij diverse aandachtspunten voor zowel onderzoek als praktijk, waarmee de kwaliteit van de residentiële jeugdzorg kan worden verbeterd.
Vanessa Daniel en Annemiek Harder hopen met Relatie als de sleutel? zowel professionals binnen de (residentiële) jeugdzorg, onderzoekers als beleidsmakers bewust te maken van de therapeutische relatie binnen de residentiële jeugdzorg, en de belangrijke rol die groepsleiders en docenten als primaire verzorgers daarin hebben. Zij zijn namelijk diegenen die de therapeutische relatie kunnen vormgeven als een belangrijke sleutel tot succes.
Laatst gewijzigd: | 11 februari 2020 15:48 |
Meer nieuws
-
06 november 2023
Liekuut | Met ‘gratis bier’ lossen we geen crisis op
Het is verkiezingstijd dus proberen politici kiezers voor zich te winnen. Beloften, plannen en oplossingen voor alle crises vliegen ons om de oren. Maar gaat het stemmen op de juiste persoon, met het juiste plan ons écht verder brengen? Michel...
-
06 november 2023
RUG-onderzoekers ontwikkelen bordspel om veerkracht van leraren in opleiding te verhogen
RUG onderzoekers Irene Poort en Marjon Fokkens-Bruinsma van de Faculty of Behavioural and Social Sciences hebben in het kader van het NRO project ‘Life is tough but so are you’ een bordspel met de toepasselijke naam ‘Floreraar?!’ ontwikkeld om de...
-
31 oktober 2023
Gruwelijke beelden ook bij mensen die oorlog niet hebben meegemaakt
‘Intrusies’ zijn zich spontaan, onvrijwillig opdringende beelden of gedachten aan een traumatische gebeurtenis. In haar proefschrift toont Patricia Dashorst aan dat mensen ook intrusies kunnen hebben over gebeurtenissen die ze zelf niet hebben...