Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Relatie als de sleutel? Vanessa Daniel en Annemiek Harder

12 april 2010
.
.

Relatie als de sleutel? Ervaringen van jongeren en hulpverleners in de residentiële jeugdzorg.  Vanessa Daniel en Annemiek Harder

Uitgever: SWP
uitgave: 2010
pagina's: 88
ISBN: 978-90-8850-135-7

Relatie als de sleutel? laat een licht schijnen in de ‘black box’ van de residentiële jeugdzorg. Daarbij wordt er gekeken naar een belangrijke werkzame factor in de hulpverlening, namelijk de relatie tussen hulpverlener en cliënt. Een goede relatie kan gezien worden als een verbond tot samenwerking, waarbij cliënt en hulpverlener in consensus werken aan de doelen van de hulpverlening. In de residentiële jeugdzorg wordt deze relatie vaak vormgegeven door medewerkers op de leefgroep en in de klas.
De auteurs bespreken uitkomsten van praktijkgericht onderzoek naar de relatie tussen jeugdigen, groepsleiders en docenten in een gesloten residentiële jeugdzorg instelling. Ze besteden daarbij aandacht aan de affectieve binding en ervaren veiligheid in de relatie en de kwaliteit van de bejegening van jeugdigen door groepsleiders en docenten. Op basis van de bevindingen noemen zij diverse aandachtspunten voor zowel onderzoek als praktijk, waarmee de kwaliteit van de residentiële jeugdzorg kan worden verbeterd.

Vanessa Daniel en Annemiek Harder hopen met Relatie als de sleutel? zowel professionals binnen de (residentiële) jeugdzorg, onderzoekers als beleidsmakers bewust te maken van de therapeutische relatie binnen de residentiële jeugdzorg, en de belangrijke rol die groepsleiders en docenten als primaire verzorgers daarin hebben. Zij zijn namelijk diegenen die de therapeutische relatie kunnen vormgeven als een belangrijke sleutel tot succes.

Laatst gewijzigd:11 februari 2020 15:48

Meer nieuws

  • 30 november 2021

    In je eentje naar Nederland: hoe verloopt de opvang van alleenstaande gevluchte kinderen?

    Gevluchte kinderen onder de vijftien jaar die alleen in Nederland aankomen, komen niet in een asielzoekerscentrum terecht, maar in een opvanggezin. Jet Rip keek voor haar promotieonderzoek naar het succes van deze plaatsingen. Wat blijkt? Het...

  • 29 november 2021

    Samenwerken: moeilijker dan het lijkt

    Alles en iedereen werkt samen. Onderwijsinstellingen, bedrijven, overheidsinstituties, ngo’s, maar ook individuen. Maar het gaat geregeld mis, zelfs als alle partners van goede wil zijn. Hoe kan dat? Een grote groep onderzoekers, onder wie Rafael...

  • 23 november 2021

    Filosofie op het vmbo – filosofie voor álle leerlingen

    Waarom kunnen vmbo-leerlingen het vak filosofie niet volgen? Kritisch nadenken, meningen onderzoeken, je eigen oordeel leren vormen – dat zijn toch onmisbare vaardigheden in onze maatschappij? Vanuit die vraag ontwikkelde Eva-Anne Le Coultre het...