Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren
Oratie: dhr. prof.dr. W.J.C.M. van de Grift, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren
Leeropdracht: Onderwijskunde
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Leerlingen die goed presteren bij talen en wiskunde hebben later een jaarinkomen dat duidelijk hoger ligt dan het gemiddelde. Leraren kunnen met hun onderwijs een niet te verontachtzamen deel van de verschillen in prestaties van de leerlingen beïnvloeden en daarmee een belangrijke rol spelen in onze economie.
Sommige leraren benutten hun professionele ruimte beter dan anderen: Zij boeken bij hun leerlingen veel meer leerwinst. Er zijn aanwijzingen dat de invloed van leraren op zowel de betrokkenheid als de prestaties van de leerlingen groter wordt naarmate zij meer in staat zijn hun lessen te intensiveren, door feedback, door een variatie aan werkvormen en een hoge leerstofgerichte interactie tussen zichzelf en de leerlingen en de leerlingen onderling.
Nog groter kan de invloed van leraren worden wanneer zij in staat zijn hun onderwijs af te stemmen op verschillen tussen hun leerlingen en wanneer zij zwakke leerlingen extra aandacht en hulp bieden. Toch slaagt maar ongeveer de helft van de leraren in het voortgezet onderwijs erin hun onderwijs voldoende te intensiveren en goed af te stemmen op de verschillen tussen hun leerlingen. Dit is ernstig als we ons realiseren dat de afgelopen jaren in Nederland het aantal 15-jarigen dat problemen heeft met lezen groeide en dat het aantal zeer goede lezers in Nederland niet echt hoog is.
De universitaire lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen heeft daarom een onderzoeksprogramma opgesteld naar de ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren. Belangrijke vragen zijn of een verbetering in beroepsvaardigheden gepaard gaat met hogere prestaties en leerwinst van leerlingen en wat er gedaan kan worden om de ontwikkeling in beroepsvaardigheden van leraren te bevorderen.
Laatst gewijzigd: | 06 juni 2019 14:29 |
Meer nieuws
-
09 april 2024
Kirsten van den Bosch: ‘Studenten verbinden met de praktijk is echt in elke opleiding haalbaar’
Dr. Kirsten van den Bosch en haar team wonnen de Best Practice Award 2024 met hun initiatief om studenten te verbinden met organisaties om echte problemen op te lossen binnen Academic Learning Communities.
-
03 april 2024
Onderzoek: veel stress bij Groningers vanwege de gaswinningsproblematiek, ook onder ouderen
De gaswinningsproblematiek heeft nog altijd veel effect op mensen in Groningen. Uit vragenlijstonderzoek blijkt dat mensen die meerdere keren schade aan hun woning hadden, een steeds slechtere gezondheid hebben. Daarnaast laten interviews met...
-
05 maart 2024
'Ook grijze muizen kunnen creatief zijn'
Organisatiepsycholoog Eric Rietzschel onderzoekt creativiteit op de werkvloer. Volgens hem helpt creativiteit ons om verder te komen, maar is er ook een negatieve kant.