Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

15 februari 2010
IN MEMORIAM
16 februari 2010

"De Kern van Jan Pen: Macht, Micro-Macro en Milieu"

Door: Harry Garretsen en Steven Brakman
Uit: MeJudice

Jan Pen (1921-2010)

Op zondag 14 februari is emeritus hoogleraar economie en columnist Jan Pen op 88-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Haren. Pen was sinds 1956 verbonden aan de Groningse economische faculteit toen hij werd benoemd tot hoogleraar in de staathuishoudkunde en de leer der openbare financiën. In 1986 gaf hij zijn afscheidscollege, maar hij bleef als bijzonder hoogleraar verbonden aan de faculteit. Pen schreef bovendien jarenlang columns voor het Parool.

Jan Pen schreef naast vele artikelen, ook een serie boeken. Zijn topwerk Moderne Economie (1959) gold jarenlang als dé inleiding in de macro-economie en is al in vele talen vertaald. In 1977 verscheen een uitgebreide en vernieuwde ersie onder de titel Macro-economie. Verder schreef hij onder meer Wie heeft er gelijk? (1989) en Een Overzichtelijke Wereld (1998).

Foutief overlijdensbericht
Jan Pen is overleden op de dag voor hij 89 jaar zou worden. Op 24 mei vorig jaar werd door verschillende media bericht dat Jan Pen overleden zou zijn. De verwarring ontstond door de overlijdensadvertentie van een naamgenoot die in dienst was bij het Parool. De econoom Jan Pen reageerde destijds: "Ik ben niet dood. Ik zit hier springlevend op de bank in Haren. Ik speel nog iedere dag op het keyboard Bach en de blues van Jimmy Yancey. Kent u die niet?".

Jan Pen Prijs
Sinds 2006 wordt door het Gammasteunpunt van de RUG de jaarlijkse Jan Pen Prijs uitgereikt aan middelbare scholieren die het beste profielwerkstuk hebben gemaakt op het gebied van economie en maatschappij.

Zie ook (10 oktober 2009) Film over prof. Jan Pen online beschikbaar: invloed van Keynes op zijn gedachtegoed

Laatst gewijzigd:06 december 2019 15:40