Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Kennisdeling bij het creëren van nieuwe producten

11 februari 2010

Hoe wordt de specialistische kennis van verschillende organisaties benut en bevorderd bij het creëren van nieuwe producten? Dat is een grote uitdaging voor consortia waar productontwikkeling plaatsvindt. Promovenda Marloes Smit-Bakker onderzocht welke variabelen deze vorm van kennisdeling beïnvloeden, aan de hand van een multi-theoretische sociale netwerkanalyse.

Zij verkende hoe verschillende mogelijke ‘enablers’ dat proces beïnvloeden, zowel binnen teams als tussen teams. Hiertoe voerde ze een empirische studie uit in twee omvangrijke consortia in het veld van ruimteonderzoek, zogenoemde ‘instrument consortia’. Er blijken verschillende mechanismen ten grondslag te liggen aan de vraag of en hoe kennis gedeeld wordt binnen en tussen teams. Dit impliceert dat bij het managen van kennisdeling deze verschillen in overweging meegenomen moeten worden.

Curriculum vitae
Marloes Smit-Bakker (Groningen, 1979) studeerde bedrijfskunde aan de FEB en verrichtte haar promotieonderzoek bij de onderzoeksschool SOM van de faculteit. Haar onderzoek werd voornamelijk bekostigd door drie instituten: NOVA, SRON en Astron. Momenteel is zij werkzaam bij Atos Consulting NV als Senior Business Consultant. Ze promoveert op 16 februari 2010 (13.15u) tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof. R.T.A.J. Leenders, prof. J.M.L. Engelen en prof. J. Kratzer. De titel van het proefschrift is: Enabling knowledge sharing: a multi-theory perspective on knowledge sharing in new product development consortia.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:54
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws