Kennisdeling bij het creëren van nieuwe producten
Hoe wordt de specialistische kennis van verschillende organisaties benut en bevorderd bij het creëren van nieuwe producten? Dat is een grote uitdaging voor consortia waar productontwikkeling plaatsvindt. Promovenda Marloes Smit-Bakker onderzocht welke variabelen deze vorm van kennisdeling beïnvloeden, aan de hand van een multi-theoretische sociale netwerkanalyse.
Zij verkende hoe verschillende mogelijke ‘enablers’ dat proces beïnvloeden, zowel binnen teams als tussen teams. Hiertoe voerde ze een empirische studie uit in twee omvangrijke consortia in het veld van ruimteonderzoek, zogenoemde ‘instrument consortia’. Er blijken verschillende mechanismen ten grondslag te liggen aan de vraag of en hoe kennis gedeeld wordt binnen en tussen teams. Dit impliceert dat bij het managen van kennisdeling deze verschillen in overweging meegenomen moeten worden.
Curriculum vitae
Marloes Smit-Bakker (Groningen, 1979) studeerde bedrijfskunde aan de FEB en verrichtte haar promotieonderzoek bij de onderzoeksschool SOM van de faculteit. Haar onderzoek werd voornamelijk bekostigd door drie instituten: NOVA, SRON en Astron. Momenteel is zij werkzaam bij Atos Consulting NV als Senior Business Consultant. Ze promoveert op 16 februari 2010 (13.15u) tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof. R.T.A.J. Leenders, prof. J.M.L. Engelen en prof. J. Kratzer. De titel van het proefschrift is: Enabling knowledge sharing: a multi-theory perspective on knowledge sharing in new product development consortia.
Laatst gewijzigd: | 31 januari 2018 11:54 |
Meer nieuws
-
08 mei 2025
6 miljoen euro voor grootschalig noordelijk project voor duurzame gezondheidszorg: Care2Change
Care2Change. Een groot consortium met zo'n beetje alle noordelijke ziekenhuizen, lokale overheden, kennisinstellingen zoals de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool en een aantal zorgbedrijven gaat samenwerken in een project over duurzame...
-
01 april 2025
Executive MBA van UGBS best beoordeelde MBA | Nationale Keuzegids 2025
Volgens de onafhankelijke Keuzegids Masters 2025 is de Executive MBA van de University of Groningen Business School de best beoordeelde MBA van Nederland (deeltijd én voltijd).
-
01 april 2025
Executive Master of M&A and Valuation geaccrediteerd als joint degree met Vrije Universiteit Amsterdam
Vanaf 1 september ontvangen deelnemers aan het programma na succesvolle afronding een masterdiploma van zowel de Rijksuniversiteit Groningen als de Vrije Universiteit Amsterdam.