Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Masterstudent Sanne van der Meer (IB&M) wint Eumedion Scriptieprijs

18 december 2009

Sanne van der Meer heeft de Eumedion Scriptieprijs gewonnen met haar scriptie "Supervisory Board Compensation: Paying for Complexity". Dit heeft de jury van de scriptieprijs, onder leiding van prof. Geert Raaijmakers (Vrije Universiteit), bekend gemaakt. Met de scriptieprijs is een bedrag van 2500 euro gemoeid.

Eumedion is de belangenorganisatie van institutionele beleggers op het terrein van corporate governance, zowel richting beleidsmakers als richting beursgenoteerde ondernemingen.

Sanne Van der Meer heeft onder supervisie van dr. Kees van Veen van de FEB een bedrijfseconomische scriptie geschreven waarin ze, naar de mening van de jury, een voor de praktijk en de wetenschap moeilijk onderwerp ter hand neemt, namelijk de beloningen van commissarissen bij ondernemingen en dan specifiek de relatie tussen beloningen en verantwoordelijkheden van commissarissen van Nederlandse ondernemingen.

Indrukwekkend
In de scriptie worden ondernemingskenmerken en het takenpakket gerelateerd aan de beloning van de commissarissen. Het blijkt dat de beloningen van commissarissen niet substantieel mee zijn gestegen met de toenemende complexiteit van hun taak. Volgens de jury heeft Van der Meer, die is afgestudeerd bij de MSc International Business and Management de methodologische uitwerking van de vraagstelling "buitengewoon secuur en indrukwekkend in de volledigheid" uitgewerkt. "Op een overtuigende manier is een bijzondere database geanalyseerd die het ook mogelijk maakte inzicht te krijgen op de ontwikkeling door de tijd. Ook de gebruikte literatuur is relevant en goed uitgelegd", aldus de jury. Volgens de jury kan de scriptie het startpunt zijn voor een promotie-onderzoek.

Eumedion keert jaarlijks een bedrag van 2500 euro uit aan de schrijver/schrijfster van de beste afstudeerscriptie die goed ondernemingsbestuur (of daaraan verwante zaken) als hoofdonderwerp heeft. Met de scriptieprijs wil Eumedion het onderzoek naar aspecten van goed ondernemingsbestuur stimuleren.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:57