Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Door financiële liberalisatie minder kans op banksysteemcrisis

04 december 2009

Financiële liberalisatie verkleint de kans dat een banksysteemcrisis zich voordoet. Een noodzakelijke voorwaarde hierbij is echter wel dat er goed toezicht wordt gehouden op de financiële sector. Dit blijkt uit onderzoek van promovendus Choudry Tanveer Shehzad.

Shehzad onderzocht systeem- en bankspecifieke factoren die een cruciale rol spelen bij de prestaties en het risicomanagement van banken. Centraal staat de vraag hoe verschillende systeem- en bankspecifieke factoren de risico’s beïnvloeden van banken op bedrijfs- en systeemniveau. Shehzad toont aan dat financiële liberalisatie de kans verkleint dat een systeemcrisis zich voordoet. Een noodzakelijke voorwaarde hierbij is dat er goed toezicht wordt gehouden op de financiële sector.

Verder blijkt dat de banken leren van eerdere hervormingen en dit verkleint de waarschijnlijkheid van een systeemcrisis. Volgens Shehzad beïnvloeden financiële crises de volatiliteit van de opbrengsten van kleine en grote bankbedrijven in verschillende mate. Deze beweeglijkheid van de opbrengsten is ook afhankelijk van de dichtheid van de markt. Door de diversificatie van hun leningen hebben grote banken een betere kans om een financiële crisis te weerstaan dan kleine banken, ondanks hun falen in de huidige financiële crisis.

Shehzad analyseerde tevens de groei van banken en de dynamiek van hun winstgevendheid. Banken die opereren in OESO-landen met een hoog inkomen worden vergeleken met banken die werkzaam zijn in andere landen. Het blijkt dat er significante verschillen in de groei en de winstgevendheid bestaan en dat de variaties hierin afhankelijk zijn van de grootte van de bank. Het onderzoek laat zien dat wanneer het toezicht op het bankwezen zwak is, concentratie van eigendom een alternatief kan zijn om het risiconiveau van banken te beperken. Verder wordt de rol van de eigendomsverhoudingen beïnvloed door de beschermingsrechten van de aandeelhouders.

Curriculum vitae
Choudry Tanveer Shehzad (Pakistan, 1978) studeerde economie aan de Quaid i Azam University (Islamabad). Hij verrichtte zijn onderzoek bij onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Shehzad promoveert op 10 december (13.15u) bij prof.dr. J. de Haan en prof.dr. L.J.R. Scholtens. De titel van het proefschrift is Panel studies on bank risks and crises. Hij werkt momenteel bij de Central Bank of Pakistan.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:56