Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rijksuniversiteit Groningen voor derde jaar achtereen gestegen op wereldranglijst

09 oktober 2009

De Rijksuniversiteit Groningen staat dit jaar op plaats 138 op de wereldranglijst van topuniversiteiten van de Times Higher Education – QS World University Rankings. Groningen steeg hiermee 6 plaatsen ten opzichte van vorig jaar. In 2006 stond de RUG nog op plaats 232, in 2007 op 173 en vorig jaar op 144.

‘Weer een stap in de goede richting’, is de reactie van prof. Sibrand Poppema, voorzitter van het College van Bestuur. ‘Deze stijging past in ons streven om in 2014, als we ons 400-jarig bestaan vieren, hoog in de top-100 te staan. Het is een erkenning van onze toenemende kwaliteit en internationale reputatie. Maar we zijn er nog niet.'

Kwaliteitsindicatie

De Times Higher Education – QS World University Rankings bestaan sinds 2004. De top-200 die er te vinden is wordt algemeen beschouwd als een lijst van beste universiteiten in de wereld. De wereld telt in totaal meer dan 15.000 universiteiten, wat betekent dat de Rijksuniversiteit Groningen zich wereldwijd tot de elite mag rekenen. In de samenwerking met andere universiteiten en uitwisseling van studenten en stafleden wordt goed gekeken naar de plek die een universiteit inneemt in dit soort ranglijsten. In een aantal landen is het zelfs een voorwaarde voor studenten die een beurs voor een buitenlands verblijf proberen te krijgen. Een goede ranking wordt gezien als een heldere indicatie voor de kwaliteit van de betreffende universiteit.

Afgestudeerden

Onderdeel van de ranglijst is ook een enquête onder grote werkgevers, zij kunnen hun opinie geven over de kwaliteiten van afgestudeerden van de verschillende universiteiten. De Rijksuniversiteit Groningen scoort op dit punt erg goed. Sibrand Poppema: ‘Onze afgestudeerden doen het prima in hun baan, hun kwaliteiten worden herkend. Dat stemt ons zeer tevreden!’

Zie ook:
THE-website