Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prof. Scholtens benoemd in commissie Beleggingsbeleid en Risicobeheer, Ministerie SoZaWe

10 september 2009
Prof. Bert Scholtens

Prof. Bert Scholtens is door minister Donner benoemd in de Commissie Beleggingsbeleid en Risicobeheer van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Prof. Scholtens is bijzonder hoogleraar Duurzaamheid en Financiële Instellingen bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. De Commissie Beleggingsbeleid en Risicobeheer heeft tot taak te onderzoeken of de pensioenfondsen de afgelopen jaren een verantwoord beleggingsbeleid hebben gevoerd en hoe zij zijn omgegaan met de afweging tussen rendement en risico.

De huidige crisis is de tweede in nog geen tien jaar tijd die het pensioenstelsel zwaar onder druk zet. De commissie zal zich dan ook met name concentreren op een analyse van de oorzaken van ontwikkelingen in de samenstelling van de beleggingsportefeuille van pensioenfondsen sinds de jaren negentig en op het terrein van het beleggingsbeleid en het risicobeheer aanbevelingen doen voor de toekomst. De commissie zal haar aanbevelingen voor 1 januari 2010 rapporteren aan de Minister

Curriculum Vitae

L.J.R. Scholtens (Loppersum, 1959) is bijzonder hoogleraar Duurzaamheid en financiële instellingen. Hij studeerde tot 1985 economie aan de RUG en ging daarna als analyticus het bedrijfsleven in. In 1989 keerde Scholtens terug in de academische wereld, als universitair docent en onderzoeker aan de UvA. In 1994 promoveerde hij op een onderzoek naar internationale kredietverlening en financiering. Sinds 1999 werkt Scholtens aan de RUG bij de vakgroep Financiering, Belegging en Accounting. Zijn onderzoek spitst zich onder andere toe op duurzaamheid van bedrijven en financiële instellingen. Hierover publiceerde hij in het afgelopen decennium ook veelvuldig in de vakpers.

Bericht Ministerie SoZaWe

Laatst gewijzigd:31 augustus 2021 10:28