Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

GGDC Research Memorandum Nr. 112

28 april 2009

Title: Productivity in a Distorted Market: The Case of Brazil's Retail Sector

Author(s): Gaaitzen de Vries

Abstract: In the Hsieh and Klenow (2009) [Hsieh, C., Klenow, P., 2009. Misallocation and Manufacturing TFP in China and India. Quarterly Journal of Economics 124:4] model of monopolistic competition with heterogeneous firms, distortions create a wedge between the opportunity cost and marginal revenue product of factor inputs. For Brazil's retail sector, we use census data to study implications for aggregate productivity and relate distortions with regional variation in regulation using a differences-in-differences approach. We find large potential productivity gains from the reallocation of resources toward the most effcient retailers. These potential gains have gone unexploited during the 1996-2006 period, which provides an explanation for the disappointing economic performance after services liberalization in the 1990s. Relating distortions to regulation, we show the importance of distinguishing effects by firm size and type of distortion. Diffculty in access to credit creates distortions to capital for small firms. Difficulty in access to credit has no discernible effects on medium and large-size firms. Taxes on gross profits create distortions to output for large firms, but do not significantly affect small and medium-size firms. Regulation in national markets may have prevented improvements in allocative effciency.

Date: January 2010 | Full Text

Laatst gewijzigd:10 november 2016 13:37

Meer nieuws

  • 19 september 2018

    Studenten RUG helpen leerlingen met toekomst stadslogistiek

    Bij het project Web Expeditie hebben leerlingen van verschillende scholen in het primair en voortgezet onderwijs onder leiding van studenten van de RUG gewerkt aan de toekomst van de stadslogistiek. De leerlingen zochten in een project van drie maanden...

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...

  • 05 september 2018

    Broedplaats voor slimme technologie

    ‘Samenwerking tussen De Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG en industrie op het gebied van slimme technologie leidt tot innovatie en nieuwe bedrijvigheid.’ Dat zegt Hugo Velthuijsen, directeur van het Marion van Os Centrum voor Ondernemerschap...