Begrijpend lezen voor mensen met een verstandelijke handicap, P.G.T. Nicolay, H. Nakken en K.P. van den Bos
Begrijpend Lezen voor mensen met een verstandelijke handicap; P.G.T. Nicolay, H. Nakken en K.P. van den Bos
Uitgever Lemniscaat
uitgave: 2008
pagina's: 120
ISBN: 9789047700364
Lezen is een basisvaardigheid die je moet beheersen om mee te kunnen doen in de samenleving. Het wordt kinderen met een verstandelijke beperking wel geleerd, maar dat blijft veelal steken in het spellend (aanvankelijk) lezen. Aan begrijpend lezen wordt in het speciaal onderwijs weinig tijd besteed, omdat men er nog te veel van uitgaat dat deze vaardigheid voor velen onhaalbaar is en dat er weinig bruikbare leesmethoden voorradig zijn.
Dit praktijkboek is in eerste instantie opgezet voor mensen met een lichte tot matige verstandelijke handicap en met een leesniveau vergelijkbaar met dat van leerlingen van begin groep 5 van het reguliere basisonderwijs. Er zijn dan ook teksten opgenomen die aansluiten bij de belevings- en interessewereld van volwassenen met een verstandelijke handicap - teksten over bankzaken, partnerkeuze, et cetera. Omdat er in het basisonderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs grote belangstelling bestaat voor het gebruikte programma, worden er aanwijzingen gegeven die het boek eveneens geschikt maken voor de leerlingen van die scholen. De meeste gehanteerde leesteksten zijn qua taalgebruik en belevingsniveau bruikbaar voor kinderen (adolescenten).
Dit boek wil een bijdrage leveren aan een betere integratie van mensen met een verstandelijke handicap in de samenleving.
Laatst gewijzigd: | 11 februari 2020 15:48 |
Meer nieuws
-
06 november 2023
Liekuut | Met ‘gratis bier’ lossen we geen crisis op
Het is verkiezingstijd dus proberen politici kiezers voor zich te winnen. Beloften, plannen en oplossingen voor alle crises vliegen ons om de oren. Maar gaat het stemmen op de juiste persoon, met het juiste plan ons écht verder brengen? Michel...
-
06 november 2023
RUG-onderzoekers ontwikkelen bordspel om veerkracht van leraren in opleiding te verhogen
RUG onderzoekers Irene Poort en Marjon Fokkens-Bruinsma van de Faculty of Behavioural and Social Sciences hebben in het kader van het NRO project ‘Life is tough but so are you’ een bordspel met de toepasselijke naam ‘Floreraar?!’ ontwikkeld om de...
-
31 oktober 2023
Gruwelijke beelden ook bij mensen die oorlog niet hebben meegemaakt
‘Intrusies’ zijn zich spontaan, onvrijwillig opdringende beelden of gedachten aan een traumatische gebeurtenis. In haar proefschrift toont Patricia Dashorst aan dat mensen ook intrusies kunnen hebben over gebeurtenissen die ze zelf niet hebben...