Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Geen standaard Europese oplossing voor regionale werkloosheid mogelijk

02 oktober 2008

Promovenda Annette Zeilstra onderzocht de regionale werkloosheid en arbeidsparticipatie in meerdere landen van de Europese Unie. De verschillen in regionale werkloosheid kunnen verklaard worden uit zowel regionale als nationale variabelen, aldus Zeilstra. Uit haar onderzoek blijkt dat het effect van regionale variabelen op de regionale werkloosheid sterk varieert tussen verschillende landen. Dit betekent dat eenzelfde beleid verschillende uitkomsten zal hebben in verschillende landen en dat er geen standaardaanpak bestaat die de regionale werkloosheidsproblemen van alle landen kan oplossen.

Een ander resultaat uit het onderzoek van Zeilstra is dat het effect van nationale variabelen op werkloosheid verschilt voor de verschillende landen. Dit komt doordat het effect van de ene arbeidsmarktinstitutie afhangt van de waarde van een andere arbeidsmarktinstitutie. Het effect van vakbondsorganisatiegraad op werkloosheid hangt af van de mate waarin de loononderhandelingen zijn gecentraliseerd, terwijl de belastingwig en de werkloosheidsuitkeringen elkaars effect op de werkloosheid verminderen. Als gevolg hiervan is het voor het ontwikkelen van effectief beleid noodzakelijk het volledige institutionele raamwerk in ogenschouw te nemen.

Curriculum vitae

Annette Zeilstra (Winterswijk, 1975) studeerde algemene economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar promotieonderzoek bij onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en werkt nu bij expertise centre COELO van de faculteit. Zeilstra promoveert op 9 oktober 2008 (14.45u) tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof. J. Oosterhaven op het proefschrift: Regional labour markets in a cross-country perspective.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:43