Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Proefschrift: Protocol ontwikkeld voor meester-gezelrelaties

26 mei 2008

Datum: 02 juni 2008, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Knowledge sharing in expert-apprentice relations: design of a protocol
Promotors: prof.dr. G.J.E.M. Sanders, prof.dr.ir. M.C.D.P. Weggeman

Anke Brockmöller ontwikkelde een protocol voor het installeren en besturen van meester-gezelrelaties in hedendaagse organisaties. Het uiteindelijke doel is het delen van kennis in een organisatie, tussen een 'meester' en een 'gezel', in een situatie van individuele kennisoverdracht.

Er zijn verschillende methoden om kennis in organisaties te delen. Eén specifieke vorm is de meester-gezelrelatie. Deze relatie staat centraal in Brockmöllers proefschrift. Het is een oude methode die gekarakteriseerd wordt door het idee dat een gezel dicht in de buurt van een expert geplaatst wordt, waarbij de gezel de meester aan het werk kan zien en zelf getraind wordt in de praktijk. Brockmöller introduceert de term ‘expert-gezelrelatie’ voor de kennisdeling die plaatsvindt tussen een expert en zijn gezel en ontwikkelt een protocol om meester-gezelrelaties in hedendaagse organisaties te installeren en te besturen.

Om het onderzoeksdoel te bereiken, heeft Brockmöller de achterliggende theorieën van de expert-gezelrelatie onderzocht en aanvullende bevindingen geëxtraheerd uit de bestudering van eerdere toepassingen van de methode. Ze bestudeerde het gebruik van de meester-gezelrelatie in Europese gilden in de middeleeuwen en de Japanse sempai-kohai relatie. Ook maakte ze gebruik van een aantal cases uit het Talentproject van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. In dit project worden getalenteerde studenten gekoppeld aan experts om te werken in een expert-gezelrelatie.

Het onderzoek resulteert in het C4 protocol, waarin expert-gezelrelaties uit vier fasen bestaan: componeren, contact maken, culmineren en tot slot completeren. De expert-gezelrelatie kenmerkt zich door de nadruk op tweezijdig leren, zowel door de gezel als door de expert, en door een focus op de sociale relatie tussen expert en gezel.

Curriculum vitae
Anke Brockmöller (’t Zandt, 1978) studeerde sociale psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en verrichtte haar onderzoek bij het bedrijf Q-modus, dat het Talentproject van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde begeleidt. Brockmöller werkt als adviseur bij GITP. 

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:52
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 14 juni 2018

    Bringing Physical Internet to life

    Van maandag 18 tot vrijdag 22 juni vindt het vijfde internationale Physical Internet congres (#IPIC2018) plaats in Groningen. De Rijksuniversiteit Groningen organiseert dit congres samen met de logistieke sector. Meer dan 250 wetenschappers en vertegenwoordigers...

  • 11 juni 2018

    Een nieuw tijdperk voor organisationele relaties | Oratie David Langley | Dinsdag 19 juni

    Nieuwe, veelbelovende internet-afhankelijke technologieën zoals digital fabrication, internet of things, blockchain en distributed artificial Intelligence worden steeds populairder. Prof. David Langley geeft in zijn oratie een toelichting op zijn ideeën...

  • 08 juni 2018

    Lara Lobschat wint MOA Insights Scientist Award

    Lara Lobschat heeft de MOA Insights Scientist Award gewonnen. De universitair docent Marketing kreeg de prijs voor haar proefschrift over online communicatie. Vanwege de praktische relevantie kreeg ze voor haar onderzoek eerder een ‘early career grant’...