Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Proefschrift Hoffmann: Hobby-belegger zet markten in beweging

20 november 2007

Kijken beleggers alleen naar het risico en het verwachte rendement, of speelt er meer mee bij investeringsbeslissingen? Dat laatste is duidelijk het geval. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die alleen willen beleggen in nationale bedrijven en anderen die alleen investeren in bedrijven met een sociaal verantwoordelijk beleid. Arvid Hoffmann deed onderzoek naar de behoeftes en gedragingen van particuliere beleggers in Nederland. Hij promoveert op 29 november 2007 (16.15 uur) in de bedrijfskunde en economie.

Sommige mensen zien beleggen als een leuke vrijetijdsbesteding. Zo'n hobby kun je in je eentje op een zolderkamertje beoefenen, maar je kunt ook lid worden van een beleggingsclub. In zo'n geval voorziet het beleggen in een sociale behoefte. Dit type belegger wil zich graag identificeren met andere beleggers en gesprekken voeren die over beleggen gaan.

Hoffmann onderzocht welk effect het nastreven van dit soort sociale behoeftes heeft op het gedrag van de beleggers. Hij constateert onder andere dat beleggers die sociaal georiënteerde behoeftes hebben meer waarde hechten aan de mening van anderen over hun beleggingsbeslissingen. Ze vragen dan ook meer informatie van andere beleggers voor ze een beslissing nemen. Vervolgens onderzocht Hoffmann door middel van computersimulaties wat de invloed van de interacties tussen beleggers is op de dynamiek van de aandelenmarkt. Hij ontwikkelde een computersimulatie waarin de voorgaande inzichten zijn vertaald in de motieven en beslisstrategieën van een populatie gesimuleerde beleggers. Daaruit bleek onder andere dat markten met veel sociaal georiënteerde beleggers meer fluctuaties vertonen. Hoffmann: "Het onderzoek draagt bij aan het achterhalen van oorzaken van hypes en crashes op aandelenmarkten, zoals bijvoorbeeld de Internethype eind jaren negentig van de vorige eeuw."

Curriculum vitae
Arvid Hoffmann (Eelde, 1981) studeerde bedrijfskunde in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Marketing, onderzoekschool SOM. Hij promoveert tot doctor in de economie en bedrijfskunde bij prof.dr. B.W. Lensink op 29 november 2007, 16.15 uur (Locatie: Lutherse Kerk, Haddingestraat 23, Groningen). De titel van het proefschrift is: Essays on the social dimensions of investor behavior. Na de promotie gaat Hoffmann werken als assistant-professor bij de vakgroep Finance, universiteit Maastricht.

A.O. Hoffmann, tel. 050-363 2802, e-mail: a.o.i.hoffmann rug.nl (werk)

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:51