Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Proefschrift Jaap Sleifer beloond met René Kuczynski Prijs 2007

27 augustus 2007

The International Conference of Labour and Social History heeft aan de commerciële versie van het proefschrift van Jaap Sleifer (voormalig staflid van de Faculteit Economie) de René Kuczynski Prijs 2007 toegekend.

In 2003 promoveerde Jaap Sleifer met een proefschrift over de Oost- en West-Europese economieën aan het Groningen Growth and Development Centre , een van de onderzoekscentra van de Economische Faculteit. De  titel van het proefschrift luidde: "Falling behind: the East German economy in comparison with West Germany from 1936 to 2002".
In het proefschrift maakte hij een 'benchmark' vergelijking van de industriële sector in Oost-Duitsland en West-Duitsland in 1936, dat werd gepubliceerd in het Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte 2001/1 (Titel: "Separated Unity: The Industrial Sector in 1936 in the Territory of the German Democratic Republic and the Federal Republic of Germany").

De "International Conference of Labour and Social History" kende aan de commerciële versie van het proefschift de René Kuczynski Prize 2007 toe. De uitreikingsceremonie vindt plaats in het kader van de opening van  ITH's 43rd conference in Linz, op 13 september 2007. De jurypresentatie zal worden gevolgd door een lezing van de prijswinnaar Jaap Sleifer.

Jaap Sleifer, geboren in 1972, studeerde aan de Rijksuniversiteit Groningen en studeerde af in (economische) geschiedenis en recht. Na afronding van zijn proefschrift werkte hij aan het Centre for German Studies (CDS) van de Universiteit van  Nijmegen, waar hij een internationale conferentie organiseerde van het CDS en het N.W. Posthumus Instituut over "economische groei en ondernemerschap in Duitsland en Nederland".

Laatst gewijzigd:17 januari 2020 11:37