Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Toezicht op verliesgevende beleggingsfondsen in teak onvoldoende

02 augustus 2007

Rijk worden en ook nog iets goeds doen. Veel consumenten zijn in de loop der jaren door beleggingsfondsen verleid om geld te steken in teakplantages. De economen Laura Spierdijk en Bert Scholtens van de faculteit becijferen echter dat deze fondsen veel verliezen. Bovendien blijkt het toezicht van bijvoorbeeld de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onvoldoende.

Teakplantage

Teakfondsen beloven gouden bergen, maar in de praktijk blijkt de belegging erg riskant en worden de gesuggereerde rendementen bij lange na niet gehaald. Spierdijk en Scholtens laten zien dat het gemiddelde waardeverlies van een 'mandje' van ongeveer 20 fondsen minstens 50 procent is in een periode van vier jaar. Toch worden de teakbeleggingen nog volop aangeboden en dreigt enerzijds de kwetsbare consument de dupe te worden en dreigen anderzijds de bonafide groene beleggingsfondsen imagoschade op te lopen.

Fondsen blijven werven

Nederland telt inmiddels al meer dan dertig teakfondsen, maar het toezicht schiet tekort. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) moet toezien op de adequaatheid van de informatievoorziening door de teakfondsen. In afwachting van het al dan niet verstrekken van de noodzakelijke vergunning door de AFM mogen alle fondsen op dit moment gewoon blijven werven. Verder staan de fondsen niet onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB), wat betekent dat er bijvoorbeeld niet wordt gecontroleerd of de teakfondsen hun ambitieuze beloftes wel waar kunnen maken.

De politiek zwijgt hierover, maar volgens Spierdijk en Scholtens brengen deze praktijken schade toe aan het financiële systeem. De economen pleiten voor een stringentere aanpak waaronder de instelling van een metatoezichthouder die nagaat of de twee toezichthouders (AFM en DNB) hun werk wel goed doen.

Spierdijk en Scholtens

Laura Spierdijk is Rosalind Franklin Fellow bij de Economische Faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen. Bert Scholtens is bijzonder hoogleraar Duurzaamheid en Financiële Instellingen bij de Economische Faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen.

Noot voor de pers

Meer informatie: dr. Laura Spierdijk, tel. 06-48257509 of (050) 363 5929, e-mail: L.Spierdijk rug.nl

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:51