Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NOBEM dissertatieprijs voor bedrijfskundige dr. Ben Kuipers

06 maart 2007

Dr. Ben Kuipers van de Faculteit Bedrijfskunde van de RUG heeft de Dissertation of the Year-prijs toegekend gekregen voor zijn proefschrift over de praktijk van resultaatverantwoordelijke teams. Het is de vijfde keer dat de NOBEM (Netherlands Organisation for Business Economics and Management) deze jaarlijkse prijs toekent. Kuipers' proefschrift is gekozen uit zeven dissertaties die zijn voorgedragen door zeven bij NOBEM aangesloten Nederlandse universiteiten.

Ben Kuipers krijgt de prijs uitgereikt op 13 maart 2007 bij de jaarlijkse PhD conference van de onderzoekschool SOM van de Groningse faculteiten bedrijfskunde en economie. Op de PhD conference zullen dit jaar circa. 60 promovendi van de onderzoekschool SOM hun papers presenteren. Kuipers houdt om 16.00 uur een korte presentatie.

NOBEM
De NOBEM is een organisatie die het wetenschappelijk onderzoek in bedrijfskunde en economie wil bevorderen door cursussen, conferenties en netwerken. Aan de dissertatieprijs is een vrij te besteden geldbedrag van 1.000 euro verbonden. De jury bestaat uit voorzitter Onno Omta (hoogleraar bedrijfskunde in Wageningen), Ton de Leeuw (emeritus hoogleraar bedrijfskunde RUG), Jan Bilderbeek (hoogleraar Universiteit Twente), Paul Bagchus (hoogleraar Technische Universiteit Eindhoven) en secretaris Pieter Terlouw (wetenschappelijk directeur NOBEM).

Proefschrift Kuipers
Ben Kuipers promoveerde in 2005 bij de vakgroep Human Resource Management and Organization Behavior op het proefschrift Team development and team performance. Responsibilities, responsiveness and results: a longitudinal study of teamwork at Volvo Trucks Umeå. Zijn belangrijkste conclusie is dat het resultaatverantwoordelijke team, mits goed ontwikkeld, een succesformule is. Kuipers keek naar ontwikkelprocessen, bedrijfsprestaties, werkbeleving en de managementstructuur van de teams. Drie jaar lang volgde en ontwikkelde hij meer dan 150 productie- en dienstverlenende teams bij Volvo Trucks. Er is, stelt het proefschrift, sprake van een drietal elementaire teamprocessen, elk met een duidelijk positief effect op de teamprestaties.

Het proefschrift maakt een directe koppeling tussen de "zachte" teamprocessen en de "harde" prestaties, zoals productkwaliteit en ziekteverzuim. De inrichting van de managementstructuur van de organisatie kan teams de ruimte geven deze processen optimaal te ontwikkelen. De uitkomsten van het onderzoek leiden tot een concept en instrumentarium dat managers een handvat geeft om de resultaten van teams aanzienlijk te verbeteren.

Eerdere prijzen
Kuipers werkt sinds zijn promotie als onderzoeker bij de faculteit bedrijfskunde en is daarnaast organisatieadviseur. In 2005 ontving hij voor zijn proefschrift ook al de 'Best Dissertation Award' op het internationale Dutch HRM-networkcongres. Dit is een tweejaarlijkse award voor het beste proefschrift dat op HRM-gebied is verschenen in Nederland en België. In een eerder fase ontving Kuipers voor dit onderzoek ook de Volvo Thesis Award en de jaarlijkse scriptieprijs van de Groningse bedrijfskundige alumnivereniging BRUG.

Noot voor de pers
-Het juryrapport is vanaf de prijsuitreiking op 13 maart beschikbaar

-Voor meer informatie: Dr. B.S. Kuipers, tel. 06 11322144, e-mail: b.s.kuipers rug.nl

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:15