Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. S.M. Wierda: Less is more. Strategic restrictions in temporal attention

Wanneer:wo 05-02-2014 om 11:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. S.M. Wierda

Proefschrift: Less is more. Strategic restrictions in temporal attention

Promotor(s): prof.dr. A. Aleman, prof.dr. N.A. Taatgen

Faculteit: Medische Wetenschappen

‘Attentional blink’ is strategische keus hersenen om informatie beter te verwerken

Het ‘knipperen’ van de aandacht wanneer we te veel informatie aangeboden krijgen, de ‘attentional blink’, wordt niet veroorzaakt door een fundamentele limiet van onze hersenen, zoals tot nu toe werd aangenomen. In plaats daarvan is het een cognitieve, strategische keuze van de hersenen. Dat stelt Stefan Wierda in zijn promotieonderzoek.

Wierda stelt voorop dat we via smartphone en tablet overspoeld worden door informatie. Voor wetenschappers is het interessant om te zien hoe hersenen uit die overvloed van informatie relevante informatie kunnen filteren. Dat wordt onderzocht door de hersenen onder druk te zetten. Wanneer mensen in korte tijd zowel veel relevante als irrelevante informatie wordt aangeboden, zijn de meesten van ons niet in staat om alle relevante informatie te verwerken. Er treedt dan een ‘attentional blink’ op. Wierda ontdekte dat dit een strategische, maar wellicht onnodige ‘keuze’ van de hersenen is om informatie te negeren teneinde eerder aangeboden informatie beter te kunnen verwerken. Hij stelt ook vast dat afleiding in een enkele situatie tot betere prestaties leidt.

Wierda beschrijft tot slot een door hem en zijn collega’s ontwikkelde methode om veranderingen in pupilgrootte te analyseren. Met deze methode kan de onderliggende herseninspanning heel gedetailleerd herleid worden. De methode kan zo bijdragen aan hersenonderzoek naar het scheiden van relevante en irrelevante informatie.

Stefan Wierda (Steenwijk, 1984) studeerde Kunstmatige Intelligentie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Neurowetenschappen, sectie Cognitieve Neuropsychiatrie, in het Neuroimaging Centre van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek valt binnen het onderzoeksinstituut BCN en de Graduate School of Medical Sciences. BCN financierde het onderzoek. Wierda werkt als postdoc onderzoeker aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG.