Skip to ContentSkip to Navigation
University of Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Education Master's and PhD degree programmes Pedagogiek, Cultuur & Onderwijs (part-time)
Header image Pedagogiek, Cultuur & Onderwijs

Pedagogiek, Cultuur & Onderwijs

Een interdisciplinair programma over dilemma's in pedagogiek, cultuur en onderwijs. Wil jij bijdragen aan oplossingen, kennis en beleid - en leren van andere disciplines en landen?

In dit programma benader je pedagogische vraagstukken vanuit uiteenlopende disciplines én vergelijk je perspectieven op opvoeding, onderwijs en zorg in verschillende landen en culturen. Zo ontwikkel je een breder begrip van complexe problemen en leer je creatieve oplossingen uit diverse disciplines en culturele contexten toepassen.

In deze master (voorheen Ethics of Education )
  • verdiep je je in pedagogische dilemma's door te kijken naar hun historische context, juridische kaders, filosofische duiding en de ethische vragen die ze oproepen
  • belicht en analyseer je vraagstukken vanuit verschillende perspectieven, met veel aandacht voor culturele context en internationaal vergelijkend perspectief
  • buig je je met een interdisciplinair docententeam over onderwerpen als kansenongelijkheid, religieuze en seksuele diversiteit, burgerschap, passend onderwijs en de toenemende medicalisering van kinderen
  • bestudeer je met theoretische concepten en professionele tools pedagogische kwesties vanuit verschillende invalshoeken
  • analyseer je morele problemen en discussies met het oog op het vormen van beleid
  • doe je kennis en vaardigheden op om bij te kunnen dragen aan discussies en besluitvormingstrajecten rond concrete dilemma's - van smartphonegebruik bij jonge kinderen, homoseksualiteit op school tot de grenzen van de onderwijsvrijheid.


Meer weten? Neem deel aan de voorlichtingsevenementen en/of neem contact op met onze studieadviseur.

Je kunt deze master ook in voltijd volgen.
Facts & Figures
Degree
MSc in Pedagogical Sciences
Course type
Master
Duration
24 months (60 EC)
Croho code
66607
Language of instruction
Dutch
Start
September
Faculty
Behavioural and Social Sciences

Why study this programme in Groningen?

  • Interdisciplinair leren Werk met docenten en onderzoekers uit verschillende disciplines - van filosofie en geschiedenis tot pedagogiek en rechten - en daag jezelf uit
  • Sterke koppeling tussen theorie en onderzoek Vakken, stages en onderzoeksprojecten sluiten nauw aan bij actueel onderzoek van je docenten
  • In gesprek met experts uit wetenschap en praktijk Gastdocenten delen hun ervaring met actuele pedagogische en ethische dilemma's
  • Onderzoek met maatschappelijke impact Ontwikkel onderzoeksvaardigheden en leer die inzetten bij concrete morele en pedagogische dilemma's voor echte vraagstukken
  • Transnationale benadering Leer van andere landen en culturen en versterk je vermogen om kritisch en creatief oplossingen te bedenken
  • Voorbereid op beleid en praktijk Vertaal ethische en wetenschappelijke inzichten naar beleidsadvies en praktische richtlijnen
  • Leg jouw accent in je stage en masterthese Kies in overleg je onderzoeksthema en schrijf je masterthese in het Nederlands of Engels
  • Kleinschalige track waarin veel onderling contact is en een hechte studentengroep ontstaat waarin wordt uitgewisseld, ondersteund en samengewerkt.

Programme

Het deeltijdprogramma is identiek aan het voltijdprogramma, maar is verdeeld over twee jaar.

Het programma bestaat uit drie lijnen:
  1. je verdiept je in inhoudelijke vakken over ethiek, kinderrechten, burgerschap en onderwijsinnovatie (thematische lijn)
  2. Je oefent je beroepsvaardigheden en maakt kennis met de praktijk, o.a. door middel van een stage (professionaliseringslijn)
  3. Je schrijft op basis van eigen onderzoek een masterthese. Je kiest je eigen vorm van onderzoek, begeleid door een van de docenten (onderzoekslijn)

Drie vakken in deze opleiding worden tweetalig aangeboden. Hierbij wordt het college in het Engels gegeven maar zijn de toetsing en de cursushandleiding tweetalig. Het betreft de vakken: Knowledge and Technology in Educational and Psychological Practice, Qualitative Research Methods en Education for a better world.

In het vakkenoverzicht staan de vakken voor de Nederlandstalige track. Via de link zie je in de vakkencatalogus vakken van de (oude) Engelstalige mastertrack. Inhoudelijk komen de vakken overeen.
Semesters
CoursesCourse Catalog >1a1b2a2b
Ethics in Care and Education (5 EC)
Teaching and Practical Research Skills (5 EC)
In the best interests of the child (5 EC)
Knowledge and Technology in Educational and Psychological Practice (5 EC)
Qualitative Research Methods (5 EC)
Citizenship and Education in Postcolonial Societies (5 EC)
Education for a better world (5 EC)

Het deeltijdprogramma is identiek aan het voltijdprogramma, maar is verdeeld over twee jaar.

Het programma bestaat uit drie lijnen:
  1. je verdiept je in inhoudelijke vakken over ethiek, kinderrechten, burgerschap en onderwijsinnovatie (thematische lijn)
  2. Je oefent je beroepsvaardigheden en maakt kennis met de praktijk, o.a. door middel van een stage (professionaliseringslijn)
  3. Je schrijft op basis van eigen onderzoek een masterthese. Je kiest je eigen vorm van onderzoek, begeleid door een van de docenten (onderzoekslijn)

In het vakkenoverzicht staan de vakken voor de Nederlandstalige track. Via de link zie je in de vakkencatalogus
vakken van de (oude) Engelstalige mastertrack. Inhoudelijk komen de vakken overeen.
Semesters
CoursesCourse Catalog >1a1b2a2b
Research Thesis (20 EC)
Internship (5 EC)

Study abroad

  • Study abroad is optional

Entry requirements

Admission requirements

Specific requirementsMore information
previous education
  • Academische Nederlandse bachelor in een discipline binnen Pedagogische en Onderwijswetenschappen
  • Hbo bachelor verwant aan de Bachelor Pedagogische Wetenschappen + SPO pre-master
  • Na beoordeling door de toelatingscommissie: een ander relevant universitaire bachelordiploma + aantoonbaar beschikken over de vereiste basiskennis.
knowledge minimum
  • Kennis van algemene onderzoeksmethoden (bij voorkeur zowel kwantitatief als kwalitatief)
  • Vaardigheid in statistiek voor de sociale wetenschappen (beschrijvend en inferentieel)
  • Academische disciplinaire kennis van onderwijswetenschappen, pedagogiek en inzicht in ondersteunende disciplines zoals psychologie en sociologie
  • Ervaring met het ontwerpen, uitvoeren en rapporteren van onderzoek binnen het onderwijsdomein;
  • Ervaring met academisch schrijven (bijv. bachelorscriptie) is wenselijk, maar geen vereiste.

Transfer options

Transferring from...

Study programmeOrganizationTransition
All Research universities

Via a pre-master

More information:

Je hebt een relevant wo bachelordiploma en beschikt over de vereiste basiskennis. De toelatingscommissie beoordeelt of je toelaatbaar bent.

Pedagogical SciencesAll Research universities

No additional requirements

More information:

Of Onderwijswetenschappen.

Study programmeOrganizationTransition
All Universities of applied sciences

Via a pre-master with a maximum of 60 EC

More information:

Geldt voor hbo-opleidingen verwant aan de universitaire bachelor Pedagogische Wetenschappen. Zie http://spo-groningen.nl/ voor informatie over de pre-masters en de verwante hbo-opleidingen.

Study programmeOrganizationTransition
Pedagogical SciencesUniversity of GroningenNo additional requirements

Registration procedure

Als je een universitair bachelordiploma in de disciplines Pedagogische Wetenschappen of Onderwijswetenschappen hebt:
> kijk op Inschrijven masteropleiding met een Nederlandse vooropleiding voor alle stappen.

Alle andere studenten:
> doe eerst een Aanvraag voor toelating (formulier) bij de toelatingscommissie.
Voor vragen over de toelatingsprocedure, neem contact op via toelatingscommissie.pedok rug.nl

Andere vragen? Kijk onder Contact bij wie je het beste met jouw vraag terecht kan.


Application deadlines

Type of studentDeadlineStart course
Dutch students01 June 202601 September 2026
EU/EEA students01 May 202601 September 2026
non-EU/EEA students01 May 202601 September 2026

Admission requirements

Specific requirementsMore information
previous education

Met een afgeronde universitaire bacheloropleiding in onderwijskunde of een verwant vakgebied kun je toelating aanvragen.

knowledge minimum
  • Kennis van algemene onderzoeksmethoden (bij voorkeur zowel kwantitatief als kwalitatief)
  • Vaardigheid in statistiek voor de sociale wetenschappen (beschrijvend en inferentieel)
  • Academische disciplinaire kennis van onderwijswetenschappen, pedagogie en inzicht in ondersteunende disciplines zoals psychologie en sociologie
  • Ervaring met het ontwerpen, uitvoeren en rapporteren van onderzoek binnen het onderwijsdomein;
  • Ervaring met academisch schrijven (bijv. bachelorscriptie) is wenselijk maar geen vereiste.
language test

Met het behaalde staatsexamen Nederlands als tweede taal (NT2) vervul je de taaleis voor voldoende beheersing van de Nederlandse taal.

Registration procedure

Studenten met een niet-Nederlandse kwalificatie:
> Meld je aan voor toelating (via het Admissions Office).

Heb je vragen? Klik op de knop Contact om te zien wie je het beste kan helpen met je vraag.


Application deadlines

Type of studentDeadlineStart course
Dutch students01 June 202601 September 2026
EU/EEA students01 May 202601 September 2026
non-EU/EEA students01 May 202601 September 2026

Tuition fees

NationalityYearFeeProgramme form
EU/EEA2025-2026€ 1914part-time
EU/EEA2026-2027€ 1984part-time

Practical information for:

After your studies

Met dit masterdiploma op zak ben je een professional met de kennis en vaardigheden die nodig zijn om urgente ethische en maatschappelijke vragen te onderzoeken en te beantwoorden. Je doet daarbij recht aan de complexiteit van deze vragen en gaat tegelijkertijd op zoek naar praktische oplossingen die van belang kunnen zijn in de context van beleidsvorming en in de praktijk.

Je bent bekend met het werkveld, de beroepsmogelijkheden en beschikt over elementaire beroepsvaardigheden als het opstellen van een adviesrapport en het geven van onderwijs en trainingen.

Job prospects

Na afronding van de master kun je terecht in functies bij instellingen, instanties en media die zich bezighouden met onderzoek, onderwijs, opleiding, kinderopvang, jeugdzorg en dergelijke.

Deze functies vallen binnen de domeinen:
  • Teaching & Training: functies in het hoger beroepsonderwijs (onderwijs, onderzoek, beleid) en opleidingen en trainingen voor instellingen en bedrijven.
  • Policy & Consultancy: advisering, ondersteuning, beleidsontwikkeling en communicatie, taken die uitgevoerd worden binnen allerlei instellingen die zich bewegen binnen het pedagogische domein (zowel particulier als van overheidswege).
  • Research: wetenschappelijk en/of praktijkgericht onderzoek binnen universiteiten, hogescholen en gelijksoortige instellingen. Dit kan gaan om fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, resulterend in een promotie maar ook om praktijkgericht onderzoek ten behoeve van het werkveld.

Voorbeelden van werkgevers:
  • Vereniging voor openbaar onderwijs (VOO)
  • Onderwijsraad
  • PO/VO/MBO raad
  • VSNU
  • Overheid (ministeries van OCW, Veiligheid en justitie, VWS: jeugdzorg; gemeenten)
  • Raad voor de kinderbescherming,
  • Onderwijsadvies en begeleidingsdiensten,
  • HBO-instellingen (bijvoorbeeld als docent)
  • Dag- week- en maandbladen
  • Onderwijsvakbonden
  • UNICEF
  • EU
  • OECD
  • UNESCO
  • Centra voor Jeugd en gezin
  • Sociaal Cultureel Planbureau
  • Nederlands Jeugdinstituut (NJI)
  • Movisie
  • Bureaus Jeugdzorg
  • Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
  • Brancheorganisatie kinderopvang
  • Kenniscentrum Onderwijs en Opvoering

Career services BSS

Waar wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht bij Career Services van de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.

Research

Education in Culture

Within the Ethics of Education master's programme, students undertake their master's research within the themes of the Education in Culture research group. This group studies the interaction between pedagogy, culture and education in formal and informal settings, from historical, philosophical, theoretical and intercultural perspectives.

The research focuses on four main themes:
  • National and global education systems
  • Education and citizenship
  • Education, knowledge and technology
  • Welfare, care and suicide prevention
Read more about the themes, research, and the Education in Culture research group.

Titles of previously written master's theses:
- Shaping Minds, Shaping Machines: The Quiet Revolution of AI in UNESCO's Educational Dream
- De visie van de FIOM op ongehuwd moederschap gedurende de periode 1934-1961
- Balancing Educational Freedom and State Governance: The Case of Cornelius Haga Lyceum and Article 23 of the Dutch Constitution. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences
- Education of Children in Refugee Camps: The case of Ritsona Refugee Camp, Greece
- De Controversiële Rol van de Docent Maatschappijleer: Een onderzoek naar de attitude van docenten maatschappijleer in het voortgezet onderwijs ten opzichte van het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas en door welke factoren deze wordt gevormd


Staff members


B.A.J. (Johannes) Westberg
Expertise: History of Education, including the history of school subjects, material culture, school finance, school architecture, and the teaching profession.
Courses: Education for a better World; Expertise, education and psychological practice
Current research: I am currently involved in a number of projects and have a wide range of interests. In the academic year of 2020-21 I’m working on or finishing articles and chapters on the history of kindergartens; the transnational history of infant schools; the discourses of school crisis in Sweden; the nation, manliness and physical education; the roles of European ninteenth century school acts, the everyday lives of teachers, and the marketization of Swedish preschools.

B.E. (Brenda) Bartelink
Expertise: Anthropology of relationship building, gender relations, parenting and family in the context of diversity. I am interested in how people in everyday life deal with and respond to normative views and discourses about relationship building, parenting and upbringing. In my own research I mainly focus on how people navigate normative approaches to gender and sexuality in their daily lives. In increasingly diverse societies, such as the Dutch, there are also greater differences between how people approach this and what they encounter in it. As a qualitative researcher and ethnographer, I therefore mainly look at the everyday ethics that speak from the daily actions and lives of people. I publish on this subject with special attention to cultural and religious diversity.
Courses: Family and Family Pedagogy, Theoretical Pedagogy, Qualitative Methods
Current research: Religious and cultural diversity in youth care; Sexual and relational formation in upbringing and education; Mothers and Motherhood: Personal, Social and Political Meanings

D.D. (Diana) van Bergen
Expertise: my academic work focuses on ethnic- and sexual minority adolescents and emerging adults. I investigate topics such as youth's psychosocial development and mental health (particularly suicidality), in relation to the family context, victimization processes, and ethnic- and sexual minority discrimination or stigma.
Courses: Domain Specific Skills
Current research: I am currently involved in several research projects: 1) The background of suicide and suicidal behavior of young people in the Netherlands 2) a suicide prevention intervention study for LGBT Youth 3) Two projects about the wellbeing and (ethnic) identity development of ethnic minority youth ("Roots are Powerful" on foster children and "Father Absence" on Caribbean Dutch youth). 4) Ethical Dilemmas regarding Religious Issues in Foster Care.

J. (John) Exalto
Expertise: religion and education; early modern education; history of educational studies; freedom of education; Dutch school system; history of youth care
Courses: Ethics in Care and Education; In the Best Interest of the Child; Research Thesis; Traineeship
Current research: I am interested in early modern as well as modern ideas and practices of education. Currently, my research focuses on Philipp Abraham Kohnstamm and his role as one of the founders of Dutch educational studies. I’m also researching the ideas of the Bohemian philosopher John Amos Comenius and his educational legacy in the Netherlands.

L.W. (Lourens) van Haaften
Expertise: history of higher education; internationalisation of education; education and post-colonialism; test technologies in education; education and nation-building.
Courses: Citizenship Development and Education; In the Best Interest of the Child.
Current research: I am a historian with a broad interest in how education as a transnational phenomenon shapes contemporary societies. The focus of my work is on developments in India/South Asia. My research interests include issues related to business and management education, education and agriculture, education and citizenship development, the history of testing and assessment, governmentality and the geopolitics of education. In my research, I often draw inspiration from the history of knowledge and Science, Technology and Society studies.

S. (Sanne) Parlevliet
Expertise: cultural transmission, (the history of) children’s literature, children’s literature and national identification
Courses: In the interest of the Child 1 and 2
Current research: I am interested in the history of children’s literature, literature in culture, cultural transmission and representation. My current research focuses on identity and identification in historical fiction for children and the reciprocity between the history of children’s literature and the history of education. I am also starting up research on the influence of reading fiction on attitudes and behaviour towards minority groups.

S.M. (Sarahanna) Field
Expertise: Research methodology (both qualitative and quantitative, including the Delphi method and reform methodologies such as preregistration/registered report and replication, and ethnography), responsible research and innovation (RRI)
Courses: Domain-Specific Professional Skills; Ethics in Care and Education
Current research: I am a metascientist, meaning, broadly, that I use scientific methodology to study science itself. Within that, my research involves different themes, all involving ethical and responsible research practice. The main pillars of my research involve: 1. The scientific subcommunity (known by some as the open science community, the science reform movement, or ‘metascience’) that is interested in improving how research is conducted and disseminated. 2. Certain scientific methodologies, focusing on research ethics and responsible research and innovation (RRI), and replication. 3. I am interested in ensuring that the voices represented in scientific discourse are diverse and varied.
Apply nowBrochureEventsContact

Contact

Study associations

ODIOM

As a student of the programmes Pedagogical Sciences, Educational Sciences, the AOLB and the Switching Programme of Pedagogy (SPO), you can become a member of ODIOM, the friendly and active study association.
As a member, you benefit from discounts on all required textbooks and receive the newsletter every two weeks. ODIOM has over 800 members and organises a wide range of educational, sporting and social activities every year, such as guest lectures, excursions to pedagogical and educational institutions, the introduction camp for first-year students, trips abroad, get-togethers and parties.
https://www.odiom.nl/
Student profile
Jij
  • zoekt een 'denkmaster' waar de koppeling met de praktijk sterk is
  • wilt op een meta niveau over problemen en discussies in onderwijs, opvoeding en jeugdzorg leren nadenken
  • hebt een analytische inslag
  • buigt je graag over ingewikkelde vraagstukken in bijvoorbeeld opvoeding, jeugdzorg en onderwijs
  • wilt het vermogen ontwikkelen in het spanningsveld tussen rechten van kinderen, ouders en professionals afwegingen te maken met inachtneming van deze rechten
  • durft beslissingen te nemen in complexe situaties
Study support

Bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.

Je kunt studieadviseurs vragen stellen over:
• de inhoud van de opleiding
• de invulling en planning van je studie
• keuzes in je studie
• inschrijvingen
• regelingen in de opleiding
• het volgen van vakken buiten je opleiding
• studeren in het buitenland

Ook voor persoonlijke ondersteuning kun je bij hen terecht.
Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak te maken met een van de studieadviseurs.

E-mail voor korte vragen: studieadvies.pedok rug.nl
Een afspraak maken kan via het online afsprakensysteem: https://fbss.as.me/schedule/9de94536 ,
of per telefoon via de onderwijsbalie: 050 3636301