Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Letterenactiviteiten tijdens Zpannend Zernike en Nacht van de Onderzoekers

28 september 2022

Op zaterdagmiddag 1 oktober doen ook onderzoekers van de Faculteit der Letteren mee aan Zpannend Zernike: hét Groninger wetenschapsfestijn voor jong en oud. Ze zijn van 12.00 tot 17.00 uur te vinden in het Academiegebouw en in Forum Groningen met wetenschappelijke proefjes en experimenten.

Zpannend Zernike in het Academiegebouw

Op het Academiegebouw aan het Broerplein staat het Spraaklab, een mobiel laboratorium waar de onderzoekers een echo kunnen maken van je tong, en op basis van je dialect kunnen voorspellen waar je vandaan komt. In het Academiegebouw kunnen kinderen meedoen aan een ruimtetraining en een echte taalastronaut worden. En ze kunnen ontdekken hoe taal en taalgebruik samenhangen met hoe snel de hersenen werken, met een kort experiment. De archeologen nemen oude dierenbotten mee om te onderzoeken wat mensen in het verre verleden aten, en waar ze hun eten vandaan haalden.

De archeologen nemen oude dierenbotten mee

Zpannend Zernike in Forum Groningen

In Forum Groningen vertellen de onderzoekers van het Arctisch Centrum over het leven rond de Noordpool. Ook kunnen kinderen ontdekken hoe hun hersenen taal verwerken, ze kunnen politieke puzzels maken en leren over het slavernijverleden van Groningen.

Over Zpannend Zernike

Op zaterdag 1 en zondag 2 oktober, tijdens het Weekend van de Wetenschap, presenteert de Groningse wetenschap zich aan Stad en Ommeland met Zpannend Zernike. Op zaterdag 1 oktober worden er op locaties in de binnenstad van Groningen activiteiten georganiseerd, en op zondag 2 oktober op de Zernike Campus. De website Zpannend Zernike geeft een overzicht van alle locaties en activiteiten. De toegang is overal gratis. Zpannend Zernike is een samenwerking van de Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, het UMCG, EnTranCe, TNO, ZAP, DOT en de Jonge Onderzoekers.

Nacht van de Onderzoekers

Op vrijdag 30 september wordt in heel Europa de Europese Nacht van de Onderzoekers georganiseerd, om wetenschap te vieren en te bevragen. In Groningen organiseren de vier interdisciplinaire schools van de RUG de Europese Nacht van de Onderzoekers. Dit evenement vindt plaats in Forum Groningen. Tijdens de Nacht van de Onderzoeker geeft prof. dr. Malvina Nissim een lezing, getiteld Een inclusieve kijk op de digitale wereld.

Laatst gewijzigd:10 januari 2024 11:56