Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Ongewenste geboorten houden verband met genderongelijkheid in Sub-Sahara Afrika

04 november 2021
x

Vrouwen afkomstig uit Sub-Sahara Afrika hebben het hoogste percentage ongewenste geboorten ter wereld, vaak met ernstige gevolgen voor de gezondheid en het welzijn van hun gezinnen. Het is daarom van cruciaal belang om te begrijpen hoe de kansen van vrouwen op een ongewenste geboorte beïnvloed worden door de genderdynamiek op gezins- en gemeenschapsniveau.

Onlangs verscheen het artikel ‘Contexts of Reproduction: Gender Dynamics and Unintended Birth in sub-Saharan Africa’ in Journal of Marriage and Family geschreven door prof. Hilde Bras (Faculteit Letteren) en prof. Jeroen Smits (Radboud Universiteit). In dit artikel onderzoeken Bras en Smits hoe ongewenste geboorten in Sub-Sahara Afrika samenhangen met genderongelijkheid op het gebied van opleiding, werkgelegenheid, besluitvorming binnen gezinnen en gendernomen op individueel, gezins- en gemeenschapsniveau.

Bras en Smits ontdekten dat de kans op een ongewenste geboorte groter is bij hoger opgeleide vrouwen, vrouwen waarbij het leeftijdsverschil relatief klein is ten opzichte van hun partner en bij vrouwen die wonen in buurten of gemeenten met relatief goede gezondheidsvoorzieningen. Deze vrouwen zijn eerder bereid een geboorte als ‘ongewenst’ te erkennen. Daarentegen zijn de kansen op een ongewenste geboorte kleiner bij vrouwen die hoger opgeleid zijn dan hun partner en bij vrouwen die gelijkwaardig zijn aan hun partner qua opleiding of beroepsstatus of dezelfde vruchtbaarheidsvoorkeuren hebben.

Het artikel is te raadplegen via Wiley Open Library.

Meer informatie
Hilde Bras is hoogleraar Economische en Sociale Geschiedenis, met bijzondere aandacht voor Mondiale Demografie en Gezondheid. Daarnaast is ze een van de Aletta Jacobs hoogleraren aan de rijksuniversiteit. Haar onderzoeksinteresses omvatten de geschiedenis van reproductieve gezondheid, de gezondheid van moeder en kind, genderongelijkheden en medische geesteswetenschappen.

Jeroen Smits is hoogleraar Economische en Menselijke Ontwikkeling aan de faculteit Economie van de Radboud Universiteit en hoofd van het Global Data Lab. Zijn onderzoeksinteresses omvatten (alle vormen van) ongelijkheid, sociale cohesie, (economische) ontwikkeling en het databaseontwikkeling.
Laatst gewijzigd:04 november 2021 11:08