Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Facultair Fellowship voor Gilles de Langen

16 juni 2021

Onlangs is prof. dr. Gilles de Langen, provinciaal archeoloog Fryslân, aangesteld als Research Fellow op het gebied van de Archeologie van het Noord-Nederlandse terpen- en wierdenlandschap bij het Groninger Instituut voor Archeologie (GIA), onderdeel van de Faculteit der Letteren (RUG). De benoeming volgt op een periode van tien jaar waarin De Langen als bijzonder hoogleraar aan de RUG verbonden was en waarin hij verschillende promotieonderzoeken heeft begeleid.

In zijn functie als provinciaal archeoloog heeft De Langen ervoor gezorgd dat de resultaten uit deze onderzoeken hun weg vonden naar het archeologiebeleid van de provincie Fryslân. Andersom zorgde de inzet van De Langen als hoogleraar bij het GIA voor continuïteit als het gaat om wetenschappelijke aandacht voor de archeologie van het voor Fryslân zo belangrijke en karakteristieke terpenlandschap.

Over het Fellowship
De benoeming tot Research Fellow stelt De Langen in staat om een vervolg te geven aan de jarenlange intensieve samenwerking en kennisuitwisseling tussen provincie Fryslân en de Faculteit der Letteren. Zo zal de betrokkenheid van De Langen bij het lopende promotieonderzoek bij GIA worden voortgezet. Voor de provincie Fryslân betekent het vervolg dat de inzet van de resultaten van het lopende promotieonderzoek ten behoeve van provinciaal beleid voor de komende vijf jaar (2021-2026) verzekerd is.

Het Faculteitsbestuur is verheugd dat met dit fellowship de band tussen provincie en faculteit is bestendigd, ook omdat deze samenwerking aansluit bij de strategie van de faculteit om impact te creëren door samenwerking met maatschappelijk partners.

Laatst gewijzigd:16 juni 2021 16:49