Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Zooarcheologie onderzoeker Youri van den Hurk wint W.A. van Es-prijs 2020

26 november 2020
x

Op 19 november jl. werd tijdens de Reuvens-digi-dag bekend gemaakt dat de W.A. van Es-prijs is toegekend aan Youri van den Hurk voor zijn proefschrift On the Hunt for Medieval Whales. De W.A. van Es-prijs is een stimuleringsprijs voor jong onderzoekstalent op het gebied van de Nederlandse archeologie. Deze archeologieprijs wordt alternerend toegekend aan een proefschrift of een masterscriptie. Dit jaar ging de prijs naar het beste proefschrift van de afgelopen twee jaar.

Over de W.A. van Es-prijs
Aan de prijs, die jaarlijks tijdens de Reuvensdagen wordt uitgereikt, is een oorkonde verbonden en een geldbedrag van € 2000,-, beschikbaar gesteld door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Door de huidige Covid-19 crisis werden de Reuvensdagen 2020 afgelast. De commissie heeft besloten de W.A. van Es-prijs 2020 wel toe te kennen en de winnaar bekend te maken tijdens de Reuvens-digi-dag. De feestelijke uitreiking van de prijs vindt plaats tijdens de Reuvensdagen 2021, tegelijkertijd met de W.A. van Es-prijs 2021 voor de beste scriptie over de periode 2019-2021.

Over Youri van den Hurk
Van den Hurk werkt als onderzoeksassistent Zooarcheologie bij het Groninger Instituut voor Archeologie. Zijn proefschrift On the Hunt for Medieval Whales heeft zich gericht op de middeleeuwse walvisvaart in Noord- en West- Europa, waaronder in het bijzonder Nederland.

Laatst gewijzigd:08 januari 2024 13:29