Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Sociologie

Onderzoek naar verbeteren ‘positieve gezondheid’ in Groningse wijken en dorpen

23 september 2016

Onderzoekers van de RUG, het UMCG en de Hanzehogeschool gaan onderzoek doen naar de hoe de fysieke vitaliteit, de veerkracht, en de sociale vitaliteit – als componenten van positieve gezondheid – bevorderd kan worden onder wijkbewoners met een lage sociaal-economische status. Het project, genaamd “Community Wise” heeft hiervoor deze zomer een subsidie ontvangen van ZonMw binnen het preventie deelprogramma “Wonen en leven in een gezonde wijk en omgeving”.

In het nieuwe project “Community Wise” zal een straat- of buurtprogramma worden ontwikkeld en getest. Dit programma is gericht op het stimuleren van positieve gezondheid van wijkbewoners van 40 jaar en ouder, in krachtwijken en dorpen in de provincie Groningen. Met positieve gezondheid wordt niet alleen fysieke vitaliteit bedoeld, maar ook veerkracht en sociale vitaliteit. In Community Wise staan buurtbewoners centraal en worden actief betrokken, naast gemeenten en organisaties in wijken en dorpen in de provincie Groningen. Delen van de provincie Groningen hebben te maken met grote gezondheidsachterstanden. In dit project wordt uitgezocht in hoeverre Community Wise hier op een positieve manier aan kan bijdragen.

Community Wise is een samenwerkingsproject en wordt aangestuurd door Nardi Steverink (Sociologie, RUG), Martine Goedendorp (Gezondheidswetenschappen, UMCG ) en Mathieu de Greef (Hanzehogeschool).

Titel onderzoeksvoorstel: Community Wise: Stimulating, physical vitality, resilience and social vitality as components of positive health of inhabitants of neighborhoods with low social economic status.

Laatst gewijzigd:26 september 2016 12:03