Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Expertisecentrum Sociale Wetenschappen, gezondheid en welzijn Onderzoek

Gezondheidsinterventies en beleidsontwikkeling

De Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW) onderzoekt welke interventies voor wie werken en waarom. Hiertoe wordt kennis uit fundamenteel onderzoek vertaald naar de praktijk, waarbij rekening wordt gehouden met de relaties tussen een individu en diens familie, vrienden en therapeuten, maar ook met de bredere samenleving en cultuur.

Ons belangrijkste doel bij GMW is inzicht te krijgen in de biologische, psychologische, sociale en culturele voorspellers van gezond gedrag en mechanismen van gedragsverandering. Daarom richten we ons bij GMW op thema's als geestelijke gezondheid en welzijn gedurende de levensloop, zoals de gezondheid van specifieke groepen zoals vluchtelingen of atleten, en maatschappelijke gezondheid. Binnen deze thema’s zoomen we in op interventies die beogen de gezondheid te beïnvloeden en gezond gedrag te bevorderen. We werken met theoretische kaders en innovatieve methoden die ons in staat stellen interventies voor gedragsverandering te ontwikkelen, grondige evaluaties uit te voeren, en empirisch onderbouwd beleidsadvies te geven. Daartoe richten we ons op gezondheidsfactoren op verschillende niveaus, van hersenprocessen tot groepsgedrag. We onderzoeken deze thema's met een verscheidenheid aan methoden, waaronder gedragsexperimenten, en gegevens uit nationale registers en longitudinale onderzoeken om te begrijpen hoe proximale en distale factoren de gezondheid beïnvloeden.

Laatst gewijzigd:28 maart 2024 19:32