Over het onderzoek

Aan de Rijksuniversiteit Groningen doen wij onderzoek naar het doen en denken van jonge kinderen in de eerste jaren van de basisschool. We zijn specifiek geïnteresseerd in de ontwikkeling van probleemoplossend denken. Als 21e-eeuwse vaardigheid is probleem oplossen een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Hoe een kind denkt, zich gedraagt, en problemen oplost kan snel veranderen, maar ook over lange tijd. De veranderingen kunnen heel klein maar ook groot zijn, met schommelingen. Echter, het is niet duidelijk hoe dit een rol speelt in de ontwikkeling van het doen en denken van kinderen.
Daarom onderzoeken wij de ontwikkeling van het doen en denken bij jonge kinderen vanaf 5 jaar in het onderzoek Doen en Denken in Ontwikkeling (DoDO). In ons onderzoek zullen we het doen en denken van kinderen gedetailleerd in kaart brengen tijdens opdrachten en spelletjes waarin ze problemen oplossen. Het onderzoek bestaat uit halfjaarlijkse metingen gedurende 3 jaar. In de tijd tussen 5 en 8 jaar verandert er veel in de ontwikkeling van kinderen. Door regelmatig te meten in deze jaren, kunnen we deze veranderingen goed onderzoeken.
Op dit moment zijn we bezig met het opzetten van het onderzoek en het werven van deelnemers. Het eerste halfjaarlijkse meetmoment zal plaatsvinden in de periode september-november 2024.
Geïnteresseerd in deelname? Zie https://sites.google.com/rug.nl/dodo/ voor meer informatie!
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 08:10 |