Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Veni-subsidies voor Klaske Glashouwer en Gert Stulp

27 juli 2015

Twee onderzoekers van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen ontvangen dit jaar een Veni-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De subsidies zijn bestemd voor jonge, pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend en origineel talent voor vernieuwend onderzoek. In totaal ontvingen 21 onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen een Veni-subsidie van maximaal 250.000 euro over een periode van drie jaar.

De twee Veni-subsidie voor de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen:

• Te ‘dik’ om te eten
    Dr. K.A. (Klaske) Glashouwer (v), RUG – Klinische Psychologie
    Anorexia nervosa patiënten eten te weinig en zijn vaak ontevreden met hun lichaam. Ik onderzoek een nieuwe behandeling voor lichaamsontevredenheid bij mensen met anorexia. Op basis hiervan zal ik testen óf en hóe lichaamsontevredenheid leidt tot voedselrestrictie.

• Spreading Fertile Ideas - Social Network Influences on Having Children
    Dr. G. (Gert) Stulp (m), RUG - Sociologie
    De sterke daling van het geboortecijfer in de 20e eeuw is vermoedelijk mede te verklaren door de invloed van sociale interacties. Het voorstel beoogt langlopende dataverzameling van netwerken en kinderkeuzes in twee populaties met sterk verschillende geboortecijfers. Recent ontwikkelde analysemethoden worden gebruikt om mogelijke netwerkinvloeden op kinderkeuze aan te tonen.
Laatst gewijzigd:27 juli 2015 13:07