Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Schaatsprestaties voorspellen met geautomatiseerde analyses

23 februari 2018
fandashboard

Sport, wetenschap en het bedrijfsleven hebben de handen ineen geslagen om de digitalisering van het schaatsen een grote stap vooruit te helpen. Zo is het nu mogelijk om live de prestaties van schaatsers te volgen én te voorspellen. In Thialf hebben KPN, Thialf Innovatielab, de KNSB, Sportunity, en Rijksuniversiteit Groningen/Sport Science Institute Groningen een platform ingericht dat het mogelijk maakt om schaatsdata live te verzamelen, te analyseren en direct terug te geven aan sporters, coaches en fans.

Sportwetenschappers zijn geïnteresseerd in het begrijpen en voorspellen van prestaties. Sporters, fans en coaches willen graag inzicht in deze prestaties en zien hoe topprestaties tot stand komen. De samenwerking tussen KPN, Thialf, de KNSB, Sportunity, en Rijksuniversiteit Groningen/Sport Science Institute Groningen maakt dit mogelijk.

Verbeteren van schaatsprestaties en schaatsbeleving

De partijen hebben gewerkt aan een platform dat het mogelijk maakt om schaatsdata te verzamelen, op te slaan, (automatisch) te analyseren en vervolgens terug te geven aan de gebruiker, zoals de coach of de fan. De eerste echte test vond plaats tijdens het NK allround/sprint in Thialf.

“Dit is een mooie start voor de digitalisatie van de schaatssport”, volgens Ruud den Hartigh, onderzoeksleider bij de Rijksuniversiteit Groningen. “Het biedt veel mogelijkheden voor de verbetering van de prestatie én beleving in het schaatsen.“

Voorspellen op basis historische data

Tijdens iedere race wordt de snelheidsdata doorgegeven aan de Data Service Hub van KPN. Deze service stuurt de data direct door naar Sportunity en de Rijksuniversiteit Groningen die met algoritmes gebaseerd op historische data na de eerste ronde een eindtijd van de schaatser kunnen voorspellen. Deze algoritmes zijn geprogrammeerd door dr. Frank Blaauw en dr. Ando Emerencia, computerwetenschappers bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie.

Fandashboard

De voorspelling werd live doorgegeven aan het dashboard dat gebouwd was door Sportunity. Via dit dashboard kan de fan live op zijn/haar telefoon de snelheidsopbouw van de schaatser zien inclusief de voorspelde eindtijd na een ronde.

Grip op prestaties

De test in Thialf en de ontwikkeling van de fandashboard voor supporters zijn volgens Ruud den Hartigh eerste stappen in een verdere digitalisering van de sport. Hij ziet veel mogelijkheden, ook bij andere sporten. “Met het platform kunnen we in de toekomst toegang krijgen tot veel data, uit verschillende sporten. We kunnen zo beter grip krijgen op vragen als: Wanneer presteert een sporter optimaal of juist supboptimaal? Uiteindelijk is dat wat de wetenschapper, de fan, de coach en de sporter willen weten.”

Meer informatie:

Onderzoeker en contactpersoon namens de RUG: dr. Ruud den Hartigh - Assistant Professor Talent Development & Creativity, afdeling Psychologie, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Het volledige nieuwsbericht op de website van Innovatielab Thialf

Laatst gewijzigd:28 februari 2018 09:48