Zorg in theorie en praktijk - voorbeeldproject Universitair Ambulatorium Groningen besproken in Dagblad van het Noorden en UK
Via het Universitait Ambulatorium Groningen worden studenten Pedagogische Wetenschappen tijdens hun opleiding gekoppeld aan projecten uit de praktijk. Zo doen zij werkervaring op met de ondersteuning of begeleiding van kinderen, jongeren en professionals in de zorg en het onderwijs. Het Dagblad van het Noorden en de Universiteitskrant besteedden onlangs aandacht aan het 'Let op de kleintjes'-project van Accare met een interview met studente Eline Roodakker.
Begeleiding en opvang van kinderen in thuissituatie
Accare Let op de Kleintjes is een project dat begeleiding en opvang biedt van kinderen tot 12 jaar in de thuissituatie. Dat gebeurt om ouders te ondersteunen in de opvoeding van hun kind en hen tijdelijk te ontlasten. Zowel vanuit onderzoek als uit de hulpverleningspraktijk blijkt dat ouders van kinderen met een psychiatrische aandoening vaak overbelast worden door de intensieve zorg die hun kind vraagt. Hoewel de zware belasting van ouders in toenemende mate door hulpverleners erkend wordt, ontbreekt het vaak aan een passend aanbod tot verlichting hiervan. Het opvoeden van deze kinderen vraagt veel extra’s en ouders kunnen de zorg niet gemakkelijk aan een ander overlaten. Het project is uit deze behoefte ontstaan.
Schakel tussen beroepsveld en theorie
Het Universitair Ambulatorium Groningen is een faciliteit van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen met onderwijs- en onderzoeksruimtes geschikt voor diagnostiek en behandeling van kinderen, jongeren, volwassenen en hun omgeving die problemen ervaren bij de opvoeding en ontwikkeling. Het biedt studenten Pedagogische Wetenschappen de mogelijkheid om tijdens hun studie (klinische) praktijkervaring op te doen.
Lees meer over het Universitair Ambulatorium Groningen en de mogelijkheden van praktijkonderwijs op de webpagina's van het Ambulatorium.
Op de kleintjes letten - UK april 2015
Zorg in theorie en praktijk - DvhN 4 april 2015
Laatst gewijzigd: | 05 april 2019 11:16 |
Meer nieuws
-
09 april 2024
Kirsten van den Bosch: ‘Studenten verbinden met de praktijk is echt in elke opleiding haalbaar’
Dr. Kirsten van den Bosch en haar team wonnen de Best Practice Award 2024 met hun initiatief om studenten te verbinden met organisaties om echte problemen op te lossen binnen Academic Learning Communities.
-
03 april 2024
Onderzoek: veel stress bij Groningers vanwege de gaswinningsproblematiek, ook onder ouderen
De gaswinningsproblematiek heeft nog altijd veel effect op mensen in Groningen. Uit vragenlijstonderzoek blijkt dat mensen die meerdere keren schade aan hun woning hadden, een steeds slechtere gezondheid hebben. Daarnaast laten interviews met...
-
05 maart 2024
'Ook grijze muizen kunnen creatief zijn'
Organisatiepsycholoog Eric Rietzschel onderzoekt creativiteit op de werkvloer. Volgens hem helpt creativiteit ons om verder te komen, maar is er ook een negatieve kant.