Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculteit Gedrags- en MaatschappijwetenschappenPedagogische wetenschappen en OnderwijskundeAlumniAVOGNieuws archief

Uitnodiging AVOG 2016: Talentontwikkeling, brein en bewegen

25 april 2016
.
.

Lezing ” leren = verteren”

Kennis ontstaat niet door informatie te downloaden in het leerlingbrein maar door die informatie te laten verteren.
Dat vraagt om context, plezier, experiment en vooral ook om interactie.
In zijn lezing neemt wetenschapsjournalist Mark Mieras met ons een duik in de hersenen.
Hoe werkt leren precies?
En welke overtuigingen zitten ons vaak in de weg om leerlingen optimaal te laten leren?

Weinig andere takken van onderzoek onthullen zoveel over onszelf en over hoe wij functioneren: over mislukking en succes, over jaloezie en liefde, stress en geluk.
Het brein is een spiegel waarin je de mens en de samenleving gereflecteerd ziet.

Mark Mieras werkt onder voor andere de Volkskrant en is auteur van  o.a. het boek: ‘Ben ik dat?’, wat hersenonderzoek vertelt over onszelf.
Hij is gespecialiseerd in hersenonderzoek. In zijn lezingen brengt hij het onderwerp extra tot leven met beelden en experimenten.

Laatst gewijzigd:25 april 2016 11:55

Meer nieuws

  • 24 september 2018

    Keurig groen gedrag kan sociaal verrekte ongemakkelijk zijn

    Waarom is het zo moeilijk een heilig boontje te zijn? Jan Willem Bolderdijk over zijn onderzoek naar de schurende randjes van duurzaam gedrag.

  • 11 september 2018

    Van Klokhuis-vraag naar Veni-subsidie

    Als kind was Jorrig Vogels al gefascineerd door taal en vergeleek hij de verschillende woorden voor ingrediënten op verpakkingen. Een jaar terug sleepte de taalonderzoeker een Veni-beurs in de wacht. ‘Taal heeft iets telepathisch: het beeld dat ík in...

  • 07 september 2018

    Constructief overleg – gezamenlijke overeenkomst

    Na een intensief en constructief gesprek met de actievoerende studenten van studentenpartij DAG en ROOD (jongeren SP) is donderdagavond een gezamenlijke overeenkomst bereikt op vier punten, vooral gericht op de lange termijn.