Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Adopting the child-centred pedagogy for teaching reading and writing

Experiences from Uganda
Promotie:Mw. L.D. (Lucy) Akello
Wanneer:04 juni 2018
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. M.C. (Greetje) Timmerman
Copromotor:dr. S. Namusisi
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Adopting the child-centred pedagogy for teaching reading and
writing

Voorstellen voor verbetering basisonderwijs Oeganda

Lucy Akello beschrijft in haar proefschrift de uitkomst van vier deelonderzoeken uitgevoerd op basisscholen in Oeganda van 2012 tot 2015. Zij richtte zich op de volgende vragen: Waarom hebben  kinderen in de lokale taal problemen met lezen en schrijven? Hoe kan de kindgerichte pedagogie  worden ingezet voor het lesgeven in lezen en schrijven? Hoe kan formatieve beoordeling worden geïmplementeerd in grote klassen? Hoe kan een geschreven verhaal het leren lezen en schrijven vergemakkelijken?

Geleid door de socioculturele theorie van Vygotsky voerde Akello vier deelstudies uit binnen het kader van het Participatory Action Research (PAR) met behulp van diepte-interviews, focusgroepdiscussies, beoordeling van oefenboeken en lesobservatie. De volgende bevindingen kwamen naar voren: kinderen leerden gemakkelijk concepten in de lokale taal, hoewel uitdagingen zoals onvoldoende taalvaardigheid van docenten, inadequaat lesmateriaal, hoge leerlingeninschrijving en docentgerichte benadering van lesgeven, het leren van leerlingen beïnvloedden. Hoewel kinderen op verschillende niveaus worden betrokken, heeft het uitvoeren van permanente evaluatie en het gebruik van geschikt instructiemateriaal de bekwaamheid van kinderen verbeterd; sommige leerlingen hadden nog steeds moeite met het lezen van drie lettergrepen, waarbij ze eenvoudige zinnen en interpuncties construeerden. Ten derde veranderde de betrokkenheid bij PAR beoordelingsmethoden en verbeterde de vaardigheden van leerlingen. Ten slotte, hoewel geschreven verhalen het schrijven en lezen van kinderen verbeterden, gingen de humor-, gebaar- en stemvariaties die diep geworteld waren in de mondelinge verhalen, verloren in de geschreven verhalen en beïnvloedden zo de schoonheid en betekenis die daarmee gepaard ging. Akello’s adviezen: het adopteren van kindgerichte pedagogiek, het opnemen van instructiemateriaal, het uitvoeren van continue evaluatie, het opnemen van dagelijks bereikte competenties, het ontwerpen van interactieve activiteiten, het verminderen van het aantal leerlingen en de werklast van leerkrachten, het blijven gebruiken van geschreven verhalen vergezeld van audio-visuals om de humor te behouden en toon variaties in de verhalen.