Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

An intergroup perspective on attitude moralization

Promotie:A.L. (Ana) Figueiredo Leal, PhD
Wanneer:04 december 2023
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M. (Martijn) van Zomeren, prof. dr. E.H. (Ernestine) Gordijn
Copromotor:dr. M. Reifen Tagar
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
An intergroup perspective on attitude moralization

Intergroepsperspectief op het moralisatieproces

Moraliseren is een proces waarbij een houding tegenover een bepaalde kwestie wordt verbonden aan kernwaarden. Ana Figueiredo Leal heeft dit proces in de context van een groepsconflict onderzocht. Dit is belangrijk omdat het moralisatieproces waarschijnlijk kan worden aangewakkerd door conflicten tussen groepen.

Moraliseren is een belangrijk sociaalpsychologisch proces met grote gevolgen voor individuen, groepen en de samenleving. Het betreft een psychologisch proces waarin een attitude ten opzichte van een kwestie (bijvoorbeeld de mening over genderongelijkheid of klimaatverandering) wordt verbonden met kernwaarden. Mensen kunnen zo bijvoorbeeld gaan geloven dat genderongelijkheid of klimaatverandering ‘moreel verkeerd en onaanvaardbaar’ is. Daardoor wordt hun mening niet alleen sterker, maar ook ‘een kwestie van principe’.

Het uitgangspunt was dat mensen maatschappelijke kwesties gaan moraliseren als reactie op dreigende gebeurtenissen waarvoor leden van andere groepen verantwoordelijk zijn. Als zodanig kunnen de morele waarden van de eigen groep worden beschermd tegen een aanval van buitenaf. Deze ideeën zijn empirisch getest door verschillende methoden, contexten en groepen te gebruiken. Gebleken is dat mensen kwesties (zoals klimaat, gender) gaan moraliseren wanneer ze vinden dat hun morele waarden worden geschonden door immorele leden van andere groepen. Bovendien werd aangetoond dat mensen kwesties gaan moraliseren, wanneer ze meedoen aan collectieve acties tegen een immorele tegenstander. Mensen leken echter geen kwesties te gaan moraliseren, wanneer leden van hun eigen groep hun morele waarden schenden. Dit onderzoek maakt hiermee de weg vrij naar een breder begrip van het moralisatieproces door de rol van de intergroepscontext hierin te integreren.