Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Facilitating recovery in people with psychosis

Promotie:Dhr. J.S. (Sjoerd) Vogel
Wanneer:16 juni 2022
Aanvang:14:30
Promotors:dr. S. (Stynke) Castelein, prof. dr. M. van der Gaag
Copromotor:dr. J. Bruins
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Facilitating recovery in people with psychosis

Bevordering van herstel na een psychose

Mensen met een psychotische aandoening kunnen veel klachten ervaren die het dagelijks leven negatief beïnvloeden. Herstel van een psychotische aandoening kent grote uitdagingen en vraagt om nieuwe therapeutische methoden. Sjoerd Vogel onderzocht dat vanuit drie perspectieven: klinisch (verminderen van symptomen), maatschappelijk (verbeteren van functioneren) en persoonlijk herstel (persoonlijke groei in het overkomen van de aandoening).

Deze perspectieven zijn onderzocht in vijf wetenschappelijke studies met nadruk op persoonlijk herstel. De eerste twee studies beschrijven een onderzoek naar een eetclubinterventie voor mensen met psychose. Hoewel de haalbaarheidsstudie positieve resultaten liet zien, bleek er geen effect op persoonlijk, klinisch en maatschappelijk herstel. In een derde studie werden drie vragenlijsten voor persoonlijk herstel met elkaar vergeleken op validiteits- en betrouwbaarheidsaspecten. De resultaten toonden aan dat de verschillen tussen vragenlijsten klein zijn.

Een meta-analyse, als vierde studie, naar beweeginterventies voor negatieve symptomen (klinisch herstel) toonde aan dat beweging effectief was in vergelijking met standaardzorg, maar niet significant verschilde van actieve controlegroepen. Een vijfde studie evalueerde de invloed van tevredenheid met sociale verbondenheid (een belangrijk aspect van persoonlijk herstel) op psychotische symptomen (klinisch herstel) één en twee jaar later. Deze studie toonde aan dat tevredenheid met sociale verbondenheid een voorspeller is van symptomen van psychose.