Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Resilience among LGBTQIA+ youth in out-of-home care

A multidimensional exploration of their resilience resources
Promotie:V.R. (Rodrigo) Gonzalez Alvarez, Dr
Wanneer:16 februari 2023
Aanvang:16:15
Promotor:M. (Mónica) Lopez Lopez, Dr
Copromotor:dr. M.D.C. (Mijntje) ten Brummelaar
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Resilience among LGBTQIA+ youth in out-of-home care

Veerkracht van LGBTQIA+-jongeren in tehuizen

LGBTQIA+-jongeren zijn oververtegenwoordigd in tehuizen en worden geconfronteerd met een dubbele belasting. Aan de ene kant ervaren zij stressfactoren als gevolg van hun LGBTQIA+-identiteit, aan de andere kant zijn er de uitdagingen doordat zij uit huis zijn geplaatst. Victor Gonzalez Alvarez onderzocht de weerbaarheid van deze jongeren. Een belangrijk inzicht is de relevantie van liefde en zorg bij het ontstaan daarvan. Via dergelijke relaties kan de jongere een positieve LGBTQIA+-identiteit ontwikkelen en kunnen tehuizen hun beleid uitvoeren.

Gonzalez onderzocht de belangrijkste factoren die bijdragen aan de veerkracht van LGBTQIA+ jongeren in de ambulante zorg. Veerkracht werd benaderd vanuit een multidimensionaal perspectief, inclusief individuele, sociaal-relationele en overige veerkrachtbronnen. Een eerste studie bracht de huidige internationale kennis over veerkracht bij LGBTQIA+ jongeren in de ambulante zorg in kaart. De resultaten brachten belangrijke kennishiaten aan het licht, zoals het gebrek aan studies over dit onderwerp buiten de VS.

In een reeks volgende studies analyseerde Rodrigo de weerbaarheid van LGBTQIA+-jongeren in de uithuiszorg in Nederland aan de hand van gegevens uit diepte-interviews met jongeren en hun hulpverleners. De studies toonden de talloze veerkrachtbronnen op verschillende niveaus: het individu (zoals zelfredzame strategieën zoals vechten, weerstand bieden en ontsnappen), sociaal-relationeel (zoals relaties van zorg en liefde), en gemeenschapssysteem (zoals de LGBTQIA+-bevestigende praktijken en het beleid van zorginstanties). De praktijk kan gebruik maken van deze resultaten om de weerbaarheid van LGBTQIA+ jongeren in de ambulante zorg te bevorderen door LGBTQIA+ affirmatieve interventies en beleid te implementeren.