Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Disparities in decision-making?

The effects of race, ethnicity, migration background, and gender on child protection decision-making processes
Promotie:dr. F. (Floor) Middel
Wanneer:02 februari 2023
Aanvang:16:15
Promotors:M. (Mónica) Lopez Lopez, Dr, prof. dr. H.W.E. (Hans) Grietens, prof. dr. J.D. Fluke
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Disparities in decision-making?

Besluitvorming in jeugdbescherming op basis van gender, etniciteit en migratieachtergrond

Professionals die werkzaam zijn bij de jeugdbescherming maken dagelijks beslissingen over gezinnen, bijvoorbeeld over interventies of het betrekken van gezinsleden. Floor Middel onderzocht ongelijkheden in besluitvormingsprocessen op basis van etniciteit, migratieachtergrond en gender, die eerder al is aangetoond. Ze vond geen bewijs dat deze inconsistentie kan worden verklaard door stereotiepe (voor)oordelen van hulpverleners. De studie toonde echter wél aan dat percepties over de moraliteit van ouders een rol spelen.

Een kwantitatieve dossierstudie waarin meer dan 1.200 jeugdbeschermingsonderzoeken werden geanalyseerd toonde aan dat ongelijkheden op basis van migratieachtergrond en gender aanwezig leken wat het betrekken van gezinsleden betreft. Professionals hadden vaker contact met moeders en meisjes. In de Nederlandse context bleek tevens dat er minder contacten waren met ouders met een migratieachtergrond.

Verder leek er ongelijkheid in besluitvorming op basis van etniciteit, migratieachtergrond en gender te zijn. Er was een grotere kans dat er werd verwezen naar verdere jeugdbeschermingsinterventies, wanneer een moeder of een vader met migratieachtergrond verantwoordelijk leek voor mishandeling.

In een experimentele studie werd onderzocht of deze ongelijkheden in besluitvorming verklaard kunnen worden door stereotypen die professionals vormen over ouders. Deze studie bracht ongelijkheden op basis van etniciteit en gender aan het licht, maar vond geen sluitend bewijs dat dit werd verklaard door stereotypen die professionals vormden. Daarentegen toonde de studie wel aan dat percepties over de moraliteit van ouders een aanzienlijke impact blijken te hebben op besluitvorming.