Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Bringing community and environment together

The role of community environmental initiatives in sustainability transitions
Promotie:Dhr. D. (Daniel) Sloot
Wanneer:22 april 2021
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. E.M. (Linda) Steg
Copromotor:dr. L. (Lise) Jans
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Bringing community and environment together

Bijdrage van lokale initiatieven aan milieutransitie

De populariteit van lokale milieu-initiatieven neemt toe, bijvoorbeeld op het gebied van energie. Deze initiatieven zijn meestal opgezet door een paar vrijwilligers met het doel mensen in hun eigen buurt te stimuleren om zich milieuvriendelijker te gedragen. Maar dragen deze lokale initiatieven bij aan de transitie naar een duurzamere toekomst? Of gedragen deelnemers zich sowieso milieuvriendelijker, omdat ze dat zelf al belangrijk vinden?

In het proefschrift van Daniel Sloot is allereerst nagegaan in welke mate en waarom betrokkenheid bij een lokaal milieu-initiatief milieuvriendelijk gedrag kan stimuleren, behalve persoonlijke motivaties. Ten tweede is nagegaan welke factoren mensen motiveren om betrokken te zijn bij een lokaal milieu-initiatief. Uit de resultaten blijkt dat mensen die betrokken zijn bij lokale milieu-initiatieven meer geneigd zijn duurzaam te handelen, ook als de persoonlijke motivatie in aanmerking wordt genomen. Daarnaast blijkt dat mensen die meer betrokken zijn bij een lokaal milieu-initiatief zich ook meer inzetten voor de gemeenschap. Dit suggereert dat milieu-initiatieven positieve effecten hebben voor het milieu en de gemeenschap.

Verder blijkt dat mensen niet alleen betrokken willen zijn bij een lokaal milieu-initiatief als ze meer gemotiveerd zijn om het milieu te beschermen. Dat geldt ook als ze betrokken (willen) zijn bij de gemeenschap. Dit betekent dat lokale milieu-initiatieven mensen kunnen aantrekken die het milieu niet heel belangrijk vinden, maar vooral meer betrokken willen zijn bij de gemeenschap. Via lokale milieu-initiatieven kunnen mensen die minder gemotiveerd zijn voor het milieu mogelijk dus toch gemotiveerd worden om milieuvriendelijker te handelen.

Samenvattend blijkt dat sociale factoren een belangrijke rol spelen bij het succes van lokale milieu-initiatieven, en dat lokale milieu-initiatieven kunnen bijdragen aan een transitie naar een milieuvriendelijke toekomst met sterkere gemeenschapszin.