Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

De werkwereld van ontwikkelcoaches

Een pluralistische casusstudie
Promotie:Mw. F. (Floor) van Loo
Wanneer:19 mei 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. P.L.C. van Geert
Copromotor:dr. H.W. (Henderien) Steenbeek
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
De werkwereld van ontwikkelcoaches

Het werk van professionals op het snijvlak van hulpverlening, geestelijke gezondheidszorg en sociaal werk (onder meer voor jongeren) is veranderd, mede onder invloed van de verschuiving van de verzorgingsstaat naar de participatiemaatschappij. Het heeft geleid tot spanningsvelden voor alle betrokkenen. Het onderzoek van Floor van Loo is gericht op een benadering om deze spanningen tegen te gaan.

Deze spanningsvelden komen voort uit een functionele invulling van het participatie- en integratie-ideaal dat aan de participatiemaatschappij ten grondslag ligt en een daarbij aansluitende technische georiënteerde begeleidingsvorm. De professionals in hulpverlening, geestelijke gezondheidszorg en sociaal werk, hun cliënten en beleidsmakers ervaren diverse spanningsvelden als gevolg hiervan.

In deze dissertatie wordt een alternatieve benadering beschreven die de spanningsvelden kan verminderen en/of wegnemen. Deze benadering kenmerkt zich door een inclusieve invulling van het participatie- en integratie-ideaal en een bijpassende idiografisch-relationeel georiënteerde begeleidingsvorm. Professionals die werken volgens deze benadering nemen in de huidige maatschappelijke context een voorloperrol in.

De casusstudie biedt een systematische beschrijving van de werkwereld van professionals die volgens deze alternatieve benadering werken, vanuit het perspectief van deze professionals zelf. Voor het onderzoek zijn 15 ontwikkelcoaches geïnterviewd. Ze zijn werkzaam bij een zorginstelling in het noorden van het land. Ze bieden, binnen het vrijwillige kader, ambulante begeleiding aan kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een Autisme Spectrum Stoornis. Ze begeleiden hun cliënten op basis van Mediërende Levensloopbegeleiding.