Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Healthy aging in context

Family, welfare state and the life course
Promotie:Mw. M. Djundeva
Wanneer:27 oktober 2016
Aanvang:11:00
Promotors:M.C. (Melinda) Mills, Prof, R.P.M. (Rafael) Wittek, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Healthy aging in context

Gezondheid op latere leeftijd afhankelijk van de leeftijd waarop men voor het eerst trouwt en wanneer het eerste kind geboren wordt

Maja Djundeva deed statistisch onderzoek met behulp van een groot databestand van 50-plussers in 13 Europese landen naar de vraag in welke mate hun relatiegeschiedenis, de timing van het krijgen van kinderen en de relaties met hun volwassen kinderen, samenhangen met hun geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Djundeva toont aan dat mensen die ziek waren in hun kindertijd een kleinere kans hebben om te trouwen en een grotere kans hebben om zonder partner door het leven te gaan. De leeftijd waarop mensen voor de eerste keer trouwden of samenwoonden, alsook de timing van de geboorte van het eerste kind, heeft grote en blijvende gevolgen voor de lichamelijke gezondheid op latere leeftijd. Verder blijkt dat degenen die vroeg (jonger dan 20) of laat (ouder dan 30) trouwden, en mensen die vaker trouwden, op latere leeftijd in slechtere gezondheid verkeren. De gezondheid werd gemeten door middel van biomarkers, zoals C-reactieve proteïne en het totale cholesterolgehalte. Vooral voor vrouwen is het ouderschap en de leeftijd waarop men moeder werd een belangrijke voorspeller van gezondheid. Dit hangt weer nauw samen met het volgen en volbrengen van onderwijs. Hoger opgeleide vrouwen beoordelen hun gezondheid op latere leeftijd als beter dan lager opgeleide vrouwen. Oudere, hulpbehoevende ouders verkeren vaker in betere geestelijke gezondheid wanneer zij instrumentele steun krijgen van hun kinderen, zoals hulp in de huishouding.

Djundeva maakte gebruik van data uit de Survey of Health and Retirement in Europe (SHARE). De relatiegeschiedenissen beslaan zowel huwelijken als ongehuwde samenwoonrelaties en hebben betrekking op de periode van vroege adolescentie tot de huidige leeftijd. Beëindiging van deze relaties kan gebeuren door middel van een (echt)scheiding of het overlijden van een partner.

Maja Djundeva voerde haar onderzoek uit bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, gefinancierd vanuit Healthy Ageing and Population Studies. Zij gaat verder als postdoc-onderzoeker bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.