Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Jana Knot-Dickscheit en Elianne Zijlstra bevorderd

30 januari 2023

Jana Knot-Dickscheit en Elianne Zijlstra zijn beide bevorderd aan de RUG. Jana richt zich op gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Elianne houdt zich bezig met hoe beslissingen (vaak genomen door volwassenen) bijdragen aan het veilig opgroeien van kinderen.

Jana Knot-Dickscheit

Over Jana Knot-Dickscheit

Het onderzoek, onderwijs en de maatschappelijke betrokkenheid van Jana Knot-Dickscheit is gericht op gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen is sprake van de langdurige of chronische aanwezigheid van problemen op verschillende leefgebieden. Kinderen die in deze gezinnen opgroeien, hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van ontwikkelingsproblemen, emotionele problemen, gedragsproblemen en op mishandeling, misbruik en verwaarlozing. Als hoofd van het Expertisecentrum Gezinnen met meervoudige en complexe problemen wil zij een bijdrage leveren aan een betere toekomst voor kinderen en gezinnen. De benoeming UHD1 is ingegaan op 1 januari 2023.

Elianne Zijlstra

Over Elianne Zijlstra

Het onderzoek, onderwijs en de maatschappelijke betrokkenheid van Elianne Zijlstra richt zich op hoe beslissingen (vaak genomen door volwassenen) bijdragen aan het veilig opgroeien van kinderen. Wanneer in de maatschappij beslissingen worden genomen die levens van kinderen (negatief) beïnvloeden, is er vaak geen rekening gehouden met hun belangen. De stem van kinderen is bij Elianne een centraal thema in haar onderzoeksprojecten. Zij focust zich onder andere op besluitvorming binnen migratie en jeugdbescherming, maar ook op de impact van het opgroeien in het Gronings gaswinningsgebied op kinderen en jongeren. Verder wil zij meer onderzoek doen naar het veilig opgroeien van uithuisgeplaatste kinderen. Haar bevordering tot UHD2 is 1 december 2022 ingegaan.

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 14:57