Don van Ravenzwaaij benoemd tot adjunct hoogleraar Bayesiaanse Statistiek
Don van Ravenzwaaij is per 1 april benoemd tot adjunct hoogleraar Bayesiaanse Statistiek, gericht op het ontwikkelen en verfijnen van methoden voor de evaluatie van statistische evidentie en de maatschappelijke toepassing hiervan.
Binnen de sociale en medische wetenschappen is steeds meer belang bij methoden voor het kwantificeren van evidentie voor een nul-effect en voor continu testen terwijl nieuwe data blijft binnenkomen. In tegenstelling tot meer traditionele methoden zijn de Bayesiaanse technieken hiervoor bij uitstek geschikt.
Binnen deze leerstoel zullen deze technieken verder worden ontwikkeld. Uiteindelijk is het doel om een brug te slaan naar de praktijk om deze technieken te kunnen toepassen op maatschappelijke vraagstukken, zoals bijvoorbeeld een eerder onderzoek naar waarom sommige niet-werkende medicijnen toch op de markt komen.
Don van Ravenzwaaij promoveerde in 2012 cum laude aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift "The Hare or the Tortoise? Modeling Optimal Speed-Accuracy Tradeoff Settings". Daarna werkte hij een aantal jaren bij de University of New South Wales en de University of Newcastle, en sinds 2015 bij de basiseenheid psychometrie en statistiek van de afdeling Psychologie van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.
Voornaam: | Don |
E-mail: | |
Functie: | Adjunct Hoogleraar |
Laatst gewijzigd: | 29 maart 2021 16:19 |
Meer nieuws
-
30 juni 2025
Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders
Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...
-
17 juni 2025
Het brein als blokkentoren
Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...
-
16 juni 2025
Wetenschap Werkt | Druk & Dwars
Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...