Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Spaanse dissertatieprijs voor Mónica López (Orthopedagogiek)

13 november 2012

Mónica López, postdoc bij de afdeling Orthopedagogiek, heeft de ‘Extraordinary psychology doctorate prize 2011-2012’ van de Universiteit van Oviedo (Spanje) gewonnen voor haar dissertatie ‘Outcomes assessment of foster care in Spain’, waarop zij op 15 maart 2011 ‘cum laude’ promoveerde.

De prijs van de Universiteit van Oviedo wordt jaarlijks uitgereikt aan een gepromoveerde, die niet alleen een excellente dissertatie heeft geschreven maar die zich ook heeft ingespannen om de resultaten van het onderzoek beschikbaar te maken voor (verbetering van) de praktijk van de psychologische en pedagogische dienstverlening.

Het onderzoek van López is het eerste in Spanje waarin op basis van een omvangrijke survey in kaart wordt gebracht welke kinderen in pleeggezinnen verbijven, hoe zij zich ontwikkelen, en welke factoren een rol spelen bij het al dan niet terugkeren van deze kinderen naar hun gezin van herkomst. In een deelstudie onderzoekt López de werving en selectie van nieuwe pleeggezinnen.

In Groningen werkt Mónica López samen met Hans Grietens en Erik Knorth in onderzoek naar ervaringen van kinderen in de pleegzorg en professionele besluitvorming bij kindermishandeling.

Website: http://www.rug.nl/staff/m.lopez.lopez/index

Laatst gewijzigd:06 juni 2019 14:30