Vera Munde wint ISED-dissertatieprijs 2012
Tijdens de ISED Research Dagen 2012 heeft Vera Munde, postdoc bij de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen, de ISED-dissertatieprijs 2012 ontvangen. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan de beste dissertatie op het gebied van de de pedagogiek en ontwikkelingspsychologie.
Vera Munde ontving de dissertatieprijs voor haar disseratatie Attention please! Alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities. In de winnende dissertatie benaderde Munde het onderwerp ‘alertheid bij mensen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen’ in zes deelstudies. De ontwikkeling en het eerste gebruik van een observatie-instrument, de Lijst Alertheid hebben laten zien dat alertheid betrouwbaar geobserveerd kan worden op basis van een klein aantal observatiecategorieën. Daarnaast kunnen fysiologische metingen (zoals hartslag en ademhaling) ter validering ingezet worden. Op basis van meerdere observatiestudies wordt geconcludeerd dat begeleiders een bijzonder belangrijke rol spelen in het bevorderen van alertheid. Zij kunnen de alertheid van hun cliënten verhogen door zich van het belang van alertheid bewust te zijn, alertheidsuitingen te observeren en vervolgens de stimuleringssituaties aan de individuele mogelijkheden en behoeften van hun cliënt aan te passen.
De ISED Dissertatieprijs is een initiatief van het interuniversitaire onderzoeks- en opleidingsnetwerk ‘Institute for the Study of Education and Human Development (ISED)’, een samenwerkingsverban tussen de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit, de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht op gebied van pedagogiek en ontwikkelingspsychologie.
Referentie:
Munde, V.S. (2011). Attention please! Alertness in individuals with profound intellectual and multiple disabilities. [dissertatie] Groningen: Stichting Kinderstudies.
Meer informatie over ISED en de dissertatieprijs: www.ised.nl
Meer informatie over Vera Munde: www.rug.nl/staff/v.s.munde/index
Laatst gewijzigd: | 05 april 2019 11:17 |
Meer nieuws
-
09 april 2024
Kirsten van den Bosch: ‘Studenten verbinden met de praktijk is echt in elke opleiding haalbaar’
Dr. Kirsten van den Bosch en haar team wonnen de Best Practice Award 2024 met hun initiatief om studenten te verbinden met organisaties om echte problemen op te lossen binnen Academic Learning Communities.
-
03 april 2024
Onderzoek: veel stress bij Groningers vanwege de gaswinningsproblematiek, ook onder ouderen
De gaswinningsproblematiek heeft nog altijd veel effect op mensen in Groningen. Uit vragenlijstonderzoek blijkt dat mensen die meerdere keren schade aan hun woning hadden, een steeds slechtere gezondheid hebben. Daarnaast laten interviews met...
-
05 maart 2024
'Ook grijze muizen kunnen creatief zijn'
Organisatiepsycholoog Eric Rietzschel onderzoekt creativiteit op de werkvloer. Volgens hem helpt creativiteit ons om verder te komen, maar is er ook een negatieve kant.