Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Expertisecentrum Sociale Wetenschappen, gezondheid en welzijn Corona-onderzoeken bij Sociale Wetenschappen

Werken in tijden van corona

De invloed van corona op brandweerlieden

We evalueerden hoe het momenteel gaat met brandweerlieden die vóór corona ook meerdere keren zijn geëvalueerd.

Project collaborators: Miriam Lommen, Brian Ostafin,Judith Daniels & Lea Jasmin Seidel
Contactperson: Lea Jasmin Seidel
Department: Psychology, Clinical Psychology

Gevolgen van trauma bij zorgmedewerkers

We onderzoeken gevolgen van trauma bij zorgmedewerkers.

Project collaborators: Judith Daniels & many international researchers
Contactperson: Judith Daniels
Projectwebsite: https://de.global-psychotrauma.net/covid-19-projects ; https://coronawellbeing.web.rug.nl/
Department: Psychology, Clinical Psychology

Lesgeven in tijden van COVID-19: stress, welzijn en ervaringen met afstandsonderwijs onder docenten

We hielden een online enquête onder docenten (basis-, middelbaar, beroepsonderwijs) over hun ervaringen met afstandsonderwijs en de effecten van de corona crisis op hun stressniveau en welzijn. Meer dan 300 docenten namen deel; bij een kleine steekproef zal een follow-up met online interviews volgen.

Project collaborators: Elisa Kupers, Jolien Mouw (Educational Sciences, RUG), Marjon Fokkens (Teacher education, RUG)
Contactperson: Elisa Kupers
Department: Pedagogical and Educational Sciences, Inclusive & Special Needs Education (Ortho)

Thuis en op het werk gedijen: Gevolgen van thuiswerken voor prestaties en welzijn

We onderzoeken hoe het grootschalige thuiswerken trends op de arbeidsmarkt versnelt en wat dit voor invloed heeft op de effectiviteit, het welzijn en de sociale dynamiek van werknemers gedurende 6 maanden.

Project collaborators: Anita Keller, Sharon Parker1, Caroline Knight1, Yukun Liu1 ( 1=Future of Work Institute at Curtin University, Australia)
Contactperson: Anita Keller
Website: https://www.transformativeworkdesign.com/working-from-home-survey
Department:
Psychology, Organizational Psychology

Effectiviteit van strategieën voor werknemer reglementen

We onderzoeken welke strategieën werknemers in staat stellen zich goed te voelen (wat betreft zingeving, verbondenheid en waardering door anderen), effectief te zijn in hun werk (wat betreft prestaties, aanpassingsvermogen) en een goede balans te vinden tussen werk- en privéleven.

Contactperson: Anita Keller
Projectwebsite: https://www.transformativeworkdesign.com/working-from-home-survey

Leiderschapsgedrag en werknemers uitkomsten

n deze driedelige studie onderzoeken we veranderingen in het gedrag van leiders tijdens de crisis en hoe deze verband houden met uitkomsten voor werknemers (o.a. wat betreft toekomstperspectieven, optimisme en welzijnsindicatoren)

Project collaborators: Antje Schmitt, Sandra Ohly (University of Kassel, Germany), Anja Göritz (University of Freiburg, Germany)
Contactperson: Antje Schmitt
Department: Psychology, Organizational Psychology

Arbeidsomstandigheden en het welzijn van docenten

Onderzoek naar arbeidsomstandigheden en welzijn van docenten tijdens de corona lockdown. In dit onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen arbeidsomstandigheden en -resultaten vóór en na corona.

Project collaborators: Kathrin Hilger, Melanie Keller (Leibniz Institute for Science and Mathematics Education), Anne Frenzel (Ludwig‐Maximilians University, Munich), Susanne Scheibe
Contactperson: Susanne Scheibe

Ondernemerschap

Een belangrijke reden waarom ondernemers hun doelen opgeven en overwegen te stoppen met hun bedrijf, is ongetwijfeld de dringende financiële problemen. We onderzochten de veronderstelde positieve relatie tussen financiële stress van ondernemers en hun intentie om hun bedrijf te verlaten in één experiment en twee veldstudies. Ter ondersteuning van het challenge stressor-hindrance stressor (CHS) raamwerk, bevestigden alle drie de onderzoeken de hypothese dat financiële stress positief gerelateerd is aan de intentie om te stoppen, gelijktijdig en in de loop van de tijd. Bovendien toonden de resultaten steun voor affectieve betrokkenheid (maar niet continue betrokkenheid) bij de ondernemersbaan als een bemiddelaar van de relatie tussen financiële stress en vertraagde stopintentie. Dit onderzoek getuigt van het belang van het focussen op variabelen die relevant zijn voor de ondernemerscontext bij het bestuderen van de relatie tussen stressoren en werkresultaten. Daarnaast kunnen de inzichten uit onze resultaten worden gebruikt door praktijkmensen die ondernemers optimaal willen adviseren in tijden van financiële stress.

Project collaborators: Anne-Kathrin Kleine, Antje Schmitt, Barbara Wisse
Contactperson: Anne-Kathrin Kleine

Output

Kleine, A., Schmitt, A., & Wisse, B. (2021, Sep 22-24). The relationship between entrepreneurs financial stress and their intention to quit the business [Conference session]. 12th Congress for Work, Organizational, and Economic Psychology and Human Factors in 2021, Chemnitz, Germany