Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Expertisecentrum Sociale Wetenschappen, gezondheid en welzijn Corona-onderzoeken bij Sociale Wetenschappen

Het effect van corona op sociale groepen

Het effect van corona op Oost- versus West-Duitsers

We vergelijken hoe Oost-Duitsers omgaan met de corona pandemie ten opzichte van West-Duitsers.

Project collaborators: Brian Ostafin,Judith Daniels & Lea Jasmin Seidel
Contactperson: Lea Jasmin Seidel
Department: Psychology, Clinical Psychology

Geestelijke gezondheid in het gaswinningsgebied

We onderzochten het effect van corona op mensen die wel en mensen die niet met gaswinning te maken hebben in Noord-Groningen. Er werden vragen afgenomen als onderdeel van een longitudinaal panelonderzoek.

Project collaborators: Katherine Stroebe, Tom Postmes, Justin Richardson, Babet Kanis, Marlon de Jong, Marjolein Boendermaker, Lieke Schoutens
Contactperson: Katherine Stroebe
Projectwebsite: https://www.groningsperspectief.nl/meting-maart-2020/
Department: Psychology, Social Psychology

Integratie ondanks isolatie. Sociale relaties en verbondenheid bij vluchtelingen in tijden van corona

Toen in maart 2020 de Nederlanders in lockdown gingen en de universtiteiten, scholen en winkels moesten sluiten, rees de vraag hoe nieuwkomers deze tijd zouden ervaren. Samen met een team van studenten, de organisaties 'Groningen Verwelkomt' en 'Heel Groningen helpt' en met drie Syrische onderzoekers deed Nina Hansen onderzoek naar de situatie van nieuwskomers in Nederland tijdens de lockdown. In video's en middels een nationaal webinar deelde het team hun belangrijkste bevindingen en practische aanbevelingen voor maatschappelijke actoren. De belangrijkste bevinding is dat de integratie bijna stagneerde en nog steeds stagneert. Het is daarom essentieel om nieuwkomers en Nederlanders met elkaar in contact te brengen, want contact is cruciaal voor integratie.

Project collaborators: Nina Hansen, Liesbet Heyse, Marloes Huis, Eline Heikamp, Helena Punjer, Majd Jabbour, Sama Aalaloush, Adham Elias Botrous
Contactperson: Nina Hansen
Department: Psychology, Social Psychology

Outputs so far:

• The project was nominated for the Ben Feringa Student Impact Award 2022, Eline Heikamp who wrote her master thesis in this project, received an honorable mention.

Video about the project "Integration despite isolation" about the psychological consequences and recommendations for the integration of newcomers during the pandemic.

• Recording of a nationwide webinar from December 3, 2020

• Short video of this webinar was recently shared to make societal actors aware about the still precarious situation of newcomers.

RUG news article (December 1, 2020). Integration of newcomers is almost at a standstill. Evidence-based recommendations for the practical field. Also mentioned in in RUG and Faculty BSS newsletter.

Article in Dagblad Van Het Noorden (03/12/2020). Integratie statushouders stokt door corona.

Article in Friesch Dagblad (03/12/2020). Integratie van nieuwkomers staat bijna stil door coronacrisis.

• Shared on social media via Twitter, Facebook, LinkedIn via project team and beyond via Social Psychology department, Faculty, RUG, European Association of Social Psychology.

• Example blogs: Aletta Jacobs School of Public Health, RUG.

Verdriet en rouw tijdens de COVID-19-pandemie

Binnen dit project onderzoeken we rouwreacties tijdens de coronapandemie. We willen inzicht geven in acute en langdurige rouwreacties na het verlies van dierbaren als gevolg van COVID-19 en de kenmerken van verdriet en rouw vóór en na de pandemie.

Project collaborators : Maarten Eisma, Aerjen Tamminga (www.psyned.nl); various other grief researchers
Contactperson: Maarten Eisma
Projectwebsite: