Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Nieuwsarchief

Dr. Erin Wilson nieuwe vice-decaan Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

06 december 2019
Dr. Erin Wilson

Universitair Hoofddocent Politiek en Religie dr. Erin Wilson wordt per 1 januari 2020 de nieuwe vice-decaan van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. Dr. Wilson zal de portefeuille onderwijs beheren en is daarmee tevens Onderwijsdirecteur van de faculteit. Zij volgt dr. Sipco Vellenga op.

Erin K. Wilson (Australië) studeerde politicologie, promoveerde in 2008 aan de University of Queensland en werkte aan de RMIT University of Melbourne. Sinds 2012 is ze in dienst van de Faculteit, waar ze het Centre for Religion, Conflict and Globalization (voorheen Centre for Religion, Conflict and the Public Domain) oprichtte. Tot 2017 was ze directeur van dit centre. Eind 2016 werd ze toegelaten tot de Jonge Akademie. De Jonge Akademie (DJA) is een platform binnen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen met jonge topwetenschappers die een vernieuwende visie hebben op wetenschap en wetenschapsbeleid. Het door haar mede-opgerichte blog The Religion Factor geniet internationaal aanzien.

Het onderzoek van dr. Wilson bevindt zich op het snijvlak van religiestudies en internationale betrekkingen. Zij heeft nieuwe theoretisch kaders ontwikkeld voor de rol van religie in vraagstukken met betrekking tot internationale politiek en wereldwijde rechtvaardigheid. Haar onderzoek op het gebied van migratie, gendergelijkheid en klimaatverandering wordt met grote regelmaat toegepast zowel in de (inter)nationale politiek en beleidstukken, als door praktijkdeskundigen in maatschappelijke organisaties.

Docent van het Jaar 2014

In 2014 werd ze uitgeroepen tot docent van het Jaar van de Faculteit. Tijdens de verkiezing van RUG docent van het jaar in 2015, kreeg ze van de aanwezigen de publieksprijs voor haar minicollege over religie en politiek.

De studenten van de faculteit hadden haar uitgeroepen tot beste docent omdat ze haar studenten stimuleert kritisch na te denken. De link tussen de geleerde theorie en de maatschappelijke praktijk staat centraal. ‘De universiteit is niet alleen bedoeld als instituut om kennis op te doen, maar heeft ook als opdracht goede burgers af te leveren. Mensen die kritisch na kunnen denken en de wereld willen verbeteren’, aldus Wilson. Ook ziet ze het als haar taak studenten te begeleiden naar werk na hun studie. Zo moeten haar studenten oefenen met het schrijven van beleidsnota’s. Haar studenten waarderen haar humor, kalme persoonlijkheid en oprechte interesse. ‘Ze staat heel open voor ons. Als ze zegt dat we altijd bij haar aan kunnen kloppen als we met vragen of problemen zitten, dan meent ze dat en maakt ze tijd voor je vrij. Ook zorgt ze voor een open atmosfeer tijdens de colleges waardoor iedereen zich veilig voelt om mee te discussiëren.’

Geestelijke gezondheid

Een van de zaken waar ze zich op zal richten, is de geestelijke gezondheid van de academische staf in relatie tot de hoge werkdruk aan de universiteit. Onlangs verscheen een artikel van haar hand over haar eigen ervaringen op dit gebied in Times Higher Education met tips hoe academici hun kwaliteit van leven kunnen verbeteren. En hoe zij daar in haar nieuwe rol aan kan bijdragen.

'Eén van mijn prioriteiten is wat te doen aan de cultuur en gedragingen [binnen de universitaire wereld] waar ik destijds ziek van ben geworden. Deze cultuur en dit gedrag is diep geworteld. De financiële druk op de universiteit maakt het haast onmogelijk om veranderingen door te voeren. Maar soms gaat het niet om wat mogelijk is. Maar om wie we zijn, en wie we willen zijn, hoe we willen dat onze universiteiten er uit zien. Waarbij we vasthouden aan wat we belangrijk vinden, ook als (of juist als) deze waarden onder druk staan of zelfs afwezig zijn.'

Laatst gewijzigd:12 juni 2023 20:19
View this page in: English

Meer nieuws