Social learning and human cooperation
Promotie: | Dhr. L.S. Molleman |
Wanneer: | 21 februari 2014 |
Aanvang: | 16:15 |
Promotor: | prof. dr. F.J. (Franjo) Weissing |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Science and Engineering |
Sociaal leren heeft ervoor gezorgd dat mensen zich snel konden
aanpassen aan een grote verscheidenheid aan omstandigheden op
aarde. Maar er is niet veel bekend over hoe mensen sociale
informatie gebruiken om hun gedrag te bepalen. In zijn proefschrift
laat Lucas Molleman met behulp van experimenten zien dat mensen
onderling sterk verschillen in hun sociale leerstrategieën.
Sommigen - de strebers - bekijken welk gedrag tot het meeste succes
leidt, terwijl anderen - de conformisten - hun gedrag laten
afhangen van wat de meerderheid in hun omgeving doet.
De verschillen in leerstrategieën die mensen hanteren blijken
constant over verschillende sociale situaties en zijn stabiel over
langere tijdspannes. Dit suggereert dat sociale
leerstrategieën kunnen worden beschouwd als individuele
karaktereigenschappen die wel in de persoonlijkheidspsychologie
worden bestudeerd.
Met behulp van wiskundige modellen en simulaties laat Molleman zien
dat variatie in sociale leerstrategieën ervoor kan zorgen dat
groepen efficiënter kunnen samenwerken. Hij ontwikkelt ook
modellen van ‘culturele evolutie’, die beschrijven hoe
gedrag in een populatie verandert onder invloed van de gevonden
sociale leerstrategieën. Deze laten zien dat, in tegenstelling
tot wat vaak gedacht wordt, culturele evolutie lang niet altijd tot
meer samenwerking leidt dan genetische evolutie.
Tot slot onderzocht Molleman hoe samenwerking kan worden
ondersteund door wederkerigheid (‘voor wat, hoort
wat’). Met experimenten laat hij zien dat mensen
verschillende redenen hebben om met anderen samen te werken: voor
sommigen zijn directe interacties doorslaggevend, terwijl anderen
vooral letten op hun partners reputatie. Theorieën suggereren
dat stabiele samenwerking mogelijk is als het bestraffen van
‘vrijbuiters’ leidt tot een betere reputatie van de
bestraffer, maar Mollemans experimenten suggereren dat maar weinig
mensen zulke bestraffing belonen.
Lucas Molleman studeerde biologie en filosofie aan de Universiteit
van Amsterdam. Zijn promotieonderzoek deed hij aan de
Rijksuniversiteit Groningen, bij de Theoretical Biology Group,
Center for Ecological and Evolutionary Studies (CEES);
onderzoekslijn ‘social learning and cultural evolution of
cooperation’. Zijn onderzoek werd mede gefinancierd door het
Ubbo Emmius Fonds van de RUG, het Institute for Biodiversity and
Ecosystem Dynamics van de Universiteit van Amsterdam en het Dr.
J.L. Dobberke Fonds. Inmiddels werkt hij als postdoc bij het Center
of Decision Research & Experimental Economics, University of
Nottingham, UK.