Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prof. Katja Loos krijgt meer dan EUR 6 miljoen subsidie voor het maken van duurzaam plastic

13 december 2023
decoratieve afbeelding
Prof. Katja Loos

Professor Katja Loos van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft een Perspectief subsidie van ruim 6 miljoen euro ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Ze gaat een groot onderzoeksproject leiden om dunne films, coatings en inkten duurzamer te maken.

Prof. Loos zal intensief samenwerken met een breed scala aan kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven uit de hele waardeketen van dunne films, coatings en inkten. Andere UG-onderzoekers die bij dit project betrokken zijn, zijn Dina Maniar en Giuseppe Portale. De naam van het project is  'Sustainable inks and coatings: Developing switchable and adaptive functional polymers and additives for low environmental footprint' (SusInkCoat).

Nieuw terrein: verduurzamen van dunne kunststof lagen

Er is veel vooruitgang geboekt in het duurzamer maken van kunststoffen voor grotere toepassingen. Dunne lagen, zoals die in coatings en inkten, blijven echter achter. Het consortium gaat nieuwe materialen, processen en toepassingen ontwikkelen om de duurzaamheid, functionaliteit en recyclebaarheid van coatings en inkten te verbeteren. Daarnaast leiden ze een nieuwe generatie chemici en chemisch ingenieurs op voor wie duurzaamheid en circulariteit kernwaarden zijn.

Over Katja Loos

Katja Loos werkt sinds 2003 aan de RUG bij het Zernike Institute for Advanced materials (ZIAM) en is in 2012 benoemd tot hoogleraar macromoleculaire chemie en nieuwe polymere materialen. Loos werkt volop aan het vernieuwen van materialen die momenteel niet-recyclebaar zijn. Met haar werk won ze enkele prijzen, waaronder de IUPAC 2021 Distinguished Women in Chemistry prijs. Vorig jaar won ze met haar onderzoeksgroep HyBRit de NWO Team Science Award

Perspectief

Het NWO Perspectief programma daagt onderzoekers uit om samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties nieuwe hoogten te bereiken in technologische innovatie, waarbij economische kansen worden gecreëerd voor Nederland.

Zeven brede onderzoeksconsortia sleepten een Perspectiefsubsidie in de wacht. RUG professor Marco Fraaije is partner in een biotech onderzoeksprogramma .

Laatst gewijzigd:21 maart 2024 10:54