Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningen krijgt bacheloropleiding Biomedical Engineering

17 september 2019

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft er een nieuwe bacheloropleiding bij: Biomedical Engineering. Er wordt al jaren onderwijs in Biomedical Engineering (BME) gegeven, namelijk als studierichting binnen de bacheloropleiding Life Science and Technology en als masteropleiding sinds 2002. Onlangs heeft de NVAO, de Nederlandse accreditatieorganisatie voor hoger onderwijs, goedkeuring gegeven dat de studierichting als zelfstandige opleiding wordt aangeboden.

In september 2020 start de eerste lichting eerstejaars studenten met de nieuwe bachelorstudie. De opleiding duurt drie jaar en wordt in het Engels onderwezen.

Biomedical Engineering

Betere medische producten ontwerpen

Biomedical Engineering (ook wel Biomedische Technologie genoemd) ligt op het snijvlak van techniek, biologie en de medische wetenschappen. Studenten leren om innovatieve medische producten en apparatuur te ontwerpen, zoals een draagbaar dialyse-instrument of een kunst-ooglens. Dit levert betere of duurzame gezondheidszorg. Biomedische technologen werken daartoe vaak samen met artsen, ingenieurs, biologen en biochemici; in een interdisciplinair team.

Engineering-tak

De nieuwe bacheloropleiding past heel mooi in het engineering-profiel van de universiteit. Haar faculteit in Science and Engineering omvat reeds zeven engineering-bachelors en elf engineering-masters. Een aantal technische opleidingen bestaat zelfs al sinds 1958, als eerste aan een brede klassieke universiteit in Nederland. De RUG mocht in 1971 ook als eerste brede klassieke universiteit de ingenieurstitel uitbrengen.

Master BME

Sinds 2002 kunnen studenten een masteropleiding in Biomedical Engineering volgen. Docenten en onderzoekers aan de RUG hebben dus al jaren ervaring met het onderwijs in dit vakgebied en er wordt voor het onderwijsprogramma ook al jaren samengewerkt met het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Met de nieuwe bacheloropleiding kunnen studenten straks een compleet onderwijsprogramma in deze richting volgen.

Laatst gewijzigd:05 november 2019 11:47